In Duitsland is Sales Manager een brede functie en bestaat in veel verschillende branches. Juist de branche is de belangrijkste indicator voor het salaris. Als uitgangspunt geldt daarbij: des te gefragmenteerder de klanten, des te lager de salarissen. Denk daarbij aan sectoren als de algemene industrie, machinebouw, toelevering en kleinschalige retail. Wanneer in tegenstelling een klein aantal klanten een grote inkoopkracht heeft, dan vallen de salarissen hoger uit. Zoals bij de verkoop aan klanten binnen de automotive, FMCG, lifestyle en fashion.
Met name de Sales Managers in een geconcentreerde markt verkeren in een extreem comfortabele positie. Ze zijn een gewild headhunting-object en hebben vrijwel altijd meerdere aanbiedingen van nieuwe werkgevers voorliggen. Hier is het dus zaak om een aantrekkelijk en helder aanbod neer te zetten.
Het is in Duitsland gebruikelijk om met een variabele salariscomponent te werken. Deze ligt tussen de 10% en maximaal 30% van het totale package. Een hoger percentage is niet aan te bevelen en wordt in de meeste gevallen ook door de kandidaten niet gewaardeerd. Vakantiegeld en kerstgratificatie zijn niet verplicht in Duitsland. In vrijwel alle gevallen is een auto van de zaak gebruikelijk, waarbij ook privé gereden mag worden. Zaken als telefoon, laptop, tablet zijn vanzelfsprekend.