Key Account Manager Duitsland Img

Key Account Manager Duitsland

Veel Nederlandse bedrijven leveren aan klantengroepen die over een dominante marktpositie beschikken. Deze klanten stellen hoge eisen aan de leverancier, vragen veel aandacht maar brengen tegelijkertijd veel omzet met zich mee. Het werven van een ervaren Key Account Manager in Duitsland stelt Nederlandse bedrijven in staat om succesvol aan het Duitse grootbedrijf te verkopen.

Hieronder geven wij – vanuit onze ervaring met het recruitment van Duitse Key Account professionals – antwoord op de vragen wat de functie inhoudt, wat een Key Account Manager verdient en wat hij verwacht van zijn werkgever. Maar ook waar u op moet letten bij het aantrekken van een Key Account Manager voor uw bedrijf. Mocht u hierna nog meer vragen hebben of meer informatie willen? Neem dan gerust contact op via 030 252 6640 of vul het contactformulier in.

Key Account Manager Duitsland Img
Duitsland Kaart Outline Dots Map

Wat doet een Key Account Manager in Duitsland?

Wellicht niet geheel verrassend, maar in de titulatuur van de Key Account Manager zijn weinig verschillen tussen Duitsland en Nederland. Ook in Nederland heb je branches, waar grote bedrijven veel commercieel potentieel voor leveranciers bieden. Deze bijzonder belangrijke en vaak ook strategische klanten worden zowel in Nederland als ook in Duitsland beheerd door Key Account Managers. Het verschil is daarbij wel dat de gemiddelde klant van een Key Account Manager in Duitsland – dankzij de grotere binnenmarkt – groter is dan die in Nederland.

De Duitse Key Account Manager is volledig gespecialiseerd in het beheren en uitbreiden van slechts een klein aantal belangrijke klantrelaties.

De functie Key Account Manager bestaat enkel in branches die gedomineerd worden door een select aantal grote afnemers. Specifiek voor de Duitse markt valt te denken aan de automobielindustrie, lucht- & ruimtevaart, defensie, FMCG (supermarkten, discounter, DIY), mode & lifestyle (grote warenhuizen, meubelhandel), maar ook banken en verzekeraars.

Wat verdient een Key Account Manager in Duitsland?

Het salaris van een Key Account Manager is sterk afhankelijk van branche en regio. Net als bij andere sales functies kan gesteld worden dat de salarissen in het zuiden hoger liggen dan in het noordoosten. Al zijn de grootsten verschillen voornamelijk afhankelijk van de sector waarin de Key Account Manager actief is en de ervaring die hij meebrengt. In branches als de automobielindustrie en de elektrotechniek liggen de salarissen het hoogst.

Het is gebruikelijk om met een variabele component te werken. Deze zit voor Key Account Managers tussen 20% en maximaal 40% van het totale package. Een hoger percentage is niet aan te bevelen en wordt in de meeste gevallen ook door de kandidaten niet gewaardeerd. Vakantiegeld en kerstgratificaties zijn niet verplicht. In vrijwel alle gevallen is een auto van de zaak gebruikelijk, waarbij ook privé gereden mag worden. Zaken als telefoon, laptop, tablet zijn vanzelfsprekend.

Het is gebruikelijk dat Key Account Managers in Duitsland vanuit een home office werken. Mocht dit het geval zijn, dan dient de werkgever de kosten hiervan te voorzien.

Ervaringsniveau Salaris (per jaar)
(Junior) Key Account Manager
met sales ervaring, maar nog weinig Key Account ervaring
€60.000 - €80.000 *
(Medior) Key Account Manager
met 5+ jaar ervaring en een actief klantennetwerk
€80.000 - €100.000 *

(Senior) Key Account Manager

met 10+ jaar ervaring en een actief klantennetwerk
€100.000+ *

*regionale verschillen