Wil je de Duitse markt op, maar weet je niet zo goed waar je het beste kunt beginnen? Hoewel veel mensen meteen aan bekende steden zoals Berlijn, Hamburg of München zullen denken, hoef je niet per se zo ver te reizen. Nordrhein-Westfalen, afgekort NRW, is namelijk een kansrijke instapregio wanneer je als Nederlandse ondernemer de Duitse markt wilt betreden. Met een marktomvang van ongeveer 18 miljoen mensen is het de dichtstbevolkte deelstaat van Duitsland. Düsseldorf is de hoofdstad van NRW en een van de welvarendste steden van het land. De omzet van NRW alleen overtreft al die van sommige Europese landen. Je vindt er dus voldoende koopkracht, potentiële klanten en het is lekker dichtbij. Maar er zijn meer redenen waarom NRW voldoende kansen biedt voor (startende) ondernemers op de Duitse markt. In deze blog lees je wat Nordrhein-Westfalen voor Nederlandse bedrijven zo aantrekkelijk maakt.
Binnen 1 à 2 uur in Düsseldorf
Wanneer je de Duitse markt betreedt, moet je in het begin veel tijd investeren in het leggen van contacten. Zo vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf en win je het vertrouwen van potentiële klanten. Vooral in het risicomijdende Duitsland is vertrouwen uitermate belangrijk om succesvol te kunnen verkopen. In deze beginfase – wanneer je waarschijnlijk nog niet over een Duitse vestiging beschikt – is de regio net over de grens dus ideaal. Vanuit Nederland ben je namelijk binnen zo’n 1 à 2 uur al in Düsseldorf. Nordrhein-Westfalen is eenvoudig te bereiken met de auto of de trein.
Ook als de deal eenmaal gesloten is, profiteer je nog van de nabijheid. Wanneer je bijvoorbeeld persoonlijke service verleent en/of regelmatig bij je klanten op bezoek wilt gaan. Bijvoorbeeld om de relatie te onderhouden, of wanneer een ingenieur een storing op moet lossen; in alle gevallen ben je er zo! Ook wanneer je goederen vervoert, worden je logistieke kosten door de nabijheid beperkt. Dat geeft je dan weer de mogelijkheid om elke dag meerdere vrachtwagens op en neer te sturen.
Cultureel vergelijkbaar
Niet alleen geografisch, maar ook cultureel gezien ligt NRW dichter bij Nederland dan de rest van Duitsland. Vooral langs de Rijn heerst in de zakenwereld een vergelijkbare mentaliteit en cultuur met informelere omgangsvormen dan in de rest van Duitsland. Terwijl je Duitsers gewoonlijk met ‘u’ aanspreekt – dit hebben we ergens anders al uitvoerig besproken – wordt er in de Niederrein en het Ruhrgebied sneller ‘je’ en ‘jij’ gebruikt. De welbekende Nederlandse openheid en informaliteit wordt in het algemeen in NRW gewaardeerd en ze kijken daar niet zo snel op van een recht-voor-zijn-raapse opmerking. Lekker vertrouwd en laagdrempelig dus!
Wat zeker ook in deze blogpost niet mag ontbreken: de hiërarchie in Duitse bedrijven. Binnen Nederlandse bedrijven heersen er gewoonlijk vlakkere hiërarchieën. Een promotie betekent vaak in plaats van een stap omhoog, eerder een stap naar rechts of links. Hetzelfde geldt voor bedrijven in NRW. Bovendien wordt in Duitse bedrijven vaak op een zachte manier gestructureerd en geanalyseerd, wat veel processen vertraagt. Als je werkcultuur meer op de Nederlandse manier lijkt, dan kun je sneller schakelen en heb je als Nederlander echt een streepje voor op je Duitse concurrenten.
Samenvattend heerst in NRW een soortgelijke werkcultuur als in Nederland. Hierdoor zullen niet alleen je werknemers, maar ook je klanten je bedrijfsstructuur en manier van werken beter begrijpen en waarderen. Dit zorgt voor jou als ondernemer voor een zachtere landing op de Duitse markt.
Bekend met Nederland
Niet alleen voor jou als Nederlander is NRW laagdrempeliger, andersom geldt dat natuurlijk ook. NRW’ers zijn zeer vertrouwd met Nederland als fijn vakantieland, maar ook met de Nederlanders zelf én de Nederlandse taal. Zo verstaan veel NRW’ers zelfs Nederlands, omdat ze dit op school hebben geleerd. Dit vergemakkelijkt de communicatie met je klanten enorm en in deze regio is het dus ook – in tegenstelling tot de rest van Duitsland – vaak niet zo erg als je Duits niet perfect is.
Business in NRW: Ga de grens over!
In Düsseldorf zijn al circa 600 Nederlandse bedrijven gevestigd en na het lezen van bovenstaande argumenten zal dat je niet verbazen. De nabijheid, niet alleen geografisch, maar ook cultureel gezien, maakt deze regio hét perfecte proefballonnetje om vanuit daar heel Duitsland te gaan veroveren.
Meer informatie over wat het precies betekent om met je bedrijf de Duitse markt te betreden, wat je kunt verwachten en waar je rekening mee moet houden, vind je in onze Duitsland Wiki. Bovendien ondersteunen wij van Gateway to Germany jouw bedrijf bij het opzetten en uitbouwen van je zakelijke activiteiten in Duitsland. Tot onze kernactiviteiten behoren niet alleen het uitstippelen van de juiste strategie voor de Duitse markt en de recruitment, maar ook het opstellen van een Duits arbeidscontract én het oprichten van een GmbH. Wil je weten welke strategie het beste bij jouw organisatie past? Neem dan contact op via 030 252 6640 of vul het contactformulier in.
Deze tekst is in samenwerking met schrijfster en vertaalster Simone Sollberger ontstaan.