Nieuw jaar, nieuwe kansen is een gevleugeld gezegde. Zeker voor bedrijven die op zoek zijn naar gekwalificeerd en/of gespecialiseerd personeel kan dit van toepassing zijn. Een nieuwjaar betekent immers vaak nieuwe plannen, nieuwe budgetten en de daarbij behorende zoektocht naar nieuw personeel. Dit laatste punt kan met de nodige uitdagingen gepaard gaan, zeker als we over de Duitse arbeidsmarkt praten.
Personeelstekort oplossen met deze Recruitmenttrends in Duitsland 2024
In Duitsland heerst sinds jaren een schrijnend personeelstekort en in 2024 lijkt hier geen verandering in te komen. Uit een onlangs gehouden enquête blijkt dat met name de sectoren Economie & Administratie (29%) en Techniek & Technologie (24%) bijzonder hard geraakt worden door het gebrek aan goed geschoold personeel. Afgezien van de evidente uitdaging voor hr-medewerkers en recruiters om hiermee om te gaan, is het tegelijkertijd een oproep aan hen om vindingrijk te zijn en open te staan voor nieuwe aanpak binnen werving en selectie.
Wij bij Gateway to Germany weten als geen ander hoe uitdagend het kan zijn om de juiste medewerker te vinden. Vandaar dat we je in dit artikel net zoals we dat een in 2021 deden graag meenemen in de top 5 recruitmenttrends in Duitsland 2024.
1. Intelligente wervingsoplossingen
Duitsland loopt nog steeds ver achter als het gaat om digitalisering. Dit is jammer, want slimme software tools wonnen in 2023 veel terrein en deze trend zet zich dit jaar duidelijk voort. Met deze tools spaar je veel tijd, die je bijvoorbeeld voor je hr-strategie en gesprekken met kandidaten kunt gebruiken.
Het groeiend aantal beschikbare tools zal in de komende jaren nog meer kansen creëren voor automatisering, met name als het gaat om het beheer van de candidate journey of een geautomatiseerd assessment van de kwalificaties van je sollicitanten. Daarnaast biedt het mogelijkheden om het recruitmentproces nog verder te professionaliseren en automatiseren. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld chatbots en pre-selection met standaard vragenlijsten.
Daarnaast bestaan er veel mogelijkheden om de communicatiestromen te optimaliseren, door kandidaten bijvoorbeeld zelf een tijdvak voor een interview te laten kiezen of de interne communicatie over sollicitanten en over de vorderingen van de procedure te automatiseren. Ook sourcing tools zoals sollicitatie plug-ins zijn de moeite waard om te integreren en zo efficiënter te werken.
2. AI bij het wervingsproces
Artificial intelligence, kortweg AI, is natuurlijk al sinds jaren niet meer weg te denken uit ons leven. Met de opkomst van ChatGPT en OpenAI neemt de invloed van AI echter steeds concretere vormen aan. Dit is ook merkbaar in recruitment- en selectieprocessen. Alhoewel AI nog niet in staat is om een beoordelingsproces van kandidaten compleet te vervangen, zijn er wel degelijk mogelijkheden om de procedure aanzienlijk te vereenvoudigen en te automatiseren.
AI kan op dit moment vooral in de eerste fases van een wervings- en selectietraject het verschil maken. Het wordt in toenemende mate gebruikt als ondersteunende tool bij het opstellen van vacatureteksten. Ook stelt het hr-managers en recruiters in staat om een doelgerichte en efficiënte preselectie te doen. AI zal frequenter gaan ondersteunen bij het controleren van cv’s, het toetsen van skills en bij matching. Dit stelt de verantwoordelijke medewerkers in staat om zich vooral op de latere fases binnen deze trajecten te concentreren en meer focus bij interviews en de inhoudelijke toets te leggen.
3. Data-driven recruitment
In deze uiterst competitieve markt is het van cruciaal belang om alle wervingsmaatregelen en -mogelijkheden te meten en te analyseren. Het is belangrijker dan ooit om data-gedreven beslissingen te nemen voor een succesvolle werving, omdat het in de eerste plaats de quality of hire duidelijk kan verbeteren.
Data-driven recruitment is in essentie de analyse van een grote talentpool aan kandidaten aan de hand van verschillende zorgvuldig gekozen criteria om zo te kunnen trechteren tot een overzichtelijke selectie aan kandidaten. Het zorgt uiteindelijk voor een completer beeld van kandidaten, wat er doorgaans toe leidt dat recruiters en hr-managers in wervings- en selectietrajecten ‘de betere keuze maken’.
Daarnaast kun je de kosten voor je werving en selectie er duidelijk verlagen en zorgt data-driven recruitment er op de lange termijn voor dat de profielschets van ideale kandidaten voor jouw bedrijf steeds completer wordt, waardoor werving in zijn algemeenheid sneller en efficiënter verlopen kan.
4. Social Media Recruitment & Recruitment Marketing
Eén van de andere trends en ontwikkelingen in recruitment is de opkomst van social media en recruitment marketing. In een wereld waar gekwalificeerd personeel moeilijk te verkrijgen is, zal het in toenemende mate van belang zijn om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Er is steeds meer voor nodig om talent aan te trekken en daarbij ook op andere platforms dan LinkedIn actief te worden. Social media zijn onverminderd populair en daardoor erg interessant voor recruitment marketing en employer branding.
Doordat recruitment zo sterk aan het veranderen is, kun je als organisatie er niet omheen om mee te gaan met de ontwikkelingen. Maak gebruik van de nieuwe kansen om potentiële werknemers te bereiken.
5. Upskilling
Al deze recruitmenttrends en ontwikkelingen zorgen ervoor dat er ook nieuwe vaardigheden gevraagd en eisen gesteld worden aan recruiters en medewerkers binnen hr. Dat kan ook niet anders: er is steeds meer voor nodig om het schaap met de vijf poten te vinden en in het beste geval uiteindelijk ook aan boord te halen.
Daarom doe je er als bedrijf goed aan om eveneens in te zetten op ‘Upskilling’. Deze term wordt gebruikt voor medewerkers die naast hun bestaande vaardigheden ook andere skills gaan ontwikkelen om deze uiteindelijk ook te kunnen gebruiken. Soms kan dit de oplossing vormen voor het vinden van de droomkandidaat. Kijk nog eens naar het functieprofiel, bepaal de harde eisen aan de kandidaat en wat hij of zij er nog bij kan leren. Zo vergroot je je kandidatenpool en uiteindelijk ook je kansen op een succesvolle hire.
Tot slot
Kortom, genoeg ontwikkelingen op het gebied van recruitment om ook in 2024 rekening mee te houden. Zeker als er voor dit jaar expansie naar Duitsland op het programma staat. Door gebruik te maken van slimme tools en een goede strategie voor employer branding vind je eerder jouw Duitse medewerker en houd je meer tijd over voor de expansie zelf.
Heb je hulp nodig bij recruitment in Duitsland? Gateway to Germany ondersteunt Nederlandse opdrachtgevers bij de werving en selectie in Duitsland al sinds 20 jaar en volgt de ontwikkelingen op de Duitse arbeidsmarkt op de voet.