Hoewel Duitsland en Nederland erg op elkaar lijken, gaat het er in de Nederlandse zakenwereld toch echt wel anders aan toe dan in de Duitse. Als je succesvol zaken wilt doen in Duitsland , moet je de verschillen in regelgeving, wetten, en vooral in bedrijfscultuur, begrijpen en meenemen in jouw strategie. Ontdek wat je nodig hebt om met jouw bedrijf succesvol naar Duitsland uit te breiden.
Uitbreiden naar Duitsland: Houd rekening met de Duitse werkcultuur
Duitse grondigheid, liefde voor regels en waardering voor hiërarchie – ondanks dat het clichés zijn (of eigenlijk juist daarom), zit er een kern van waarheid in. Duitsers zijn over het algemeen risicomijdend en hebben een voorkeur voor duidelijke kaders. Dit zie je ook terug in de werkcultuur. Waar het er in Nederland doorgaans vrij ongedwongen aan toe gaat, houden de Duitsers het liever wat formeler. Werk en privé worden vaak strikt gescheiden gehouden, belangrijke beslissingen worden voornamelijk door managers en leidinggevenden genomen en het is lang niet altijd vanzelfsprekend om collega’s bij de voornaam te noemen.
Met jouw Nederlandse directheid kun je de Duitsers nogal voor het hoofd stoten. Verdiep je daarom goed in de Duitse zakencultuur, voordat je naar Duitsland uitbreidt.
Vergeet je steenkolenduits
Helaas zul je met de paar woordjes Duits waarmee je tijdens wintersport een biertje bestelt niet ver komen als je het vertrouwen van je potentiële Duitse klanten moet zien te winnen. Duitsers zijn namelijk erg secuur als het op hun taal aankomt. Steenkolenduits aan de telefoon en typfouten in een e-mail zijn beslist redenen voor het sneuvelen van een deal met een Duitser. Duitsers moet je over de streep trekken; pas zodra ze jou vertrouwen krijg je de deal en kun je succesvol uitbreiden naar Duitsland. En dit lukt nou eenmaal het best in de moedertaal. Daar komt nog bij dat de meeste Duitsers, ondanks Hollywood en het World Wide Web, het Engels nog steeds niet goed beheersen. Om succesvol te zijn in Duitsland moet je dus investeren in een intensieve cursus Duits of in native speaking Duits personeel.
Investeer in een goed team
Over Duitstalig personeel gesproken: besteed genoeg aandacht aan het werven van jouw eerste Duitse werknemers. Werknemers die een compleet nieuwe markt voor je zullen gaan veroveren, moeten allrounders zijn: werknemers die initiatief tonen, voor zichzelf denken en goed met verandering en groei om kunnen gaan. Haal wanneer mogelijk dan ook “echte” Duitsers in huis om succesvol uit te breiden naar Duitsland. Het voordeel van werknemers die in Duitsland zijn opgegroeid, en er mogelijk al hebben gewerkt, is namelijk niet alleen dat ze in foutloos Duits met potentiële zakenpartners kunnen communiceren, maar ook dat ze de ins en outs van de Duitse markt kennen. Zo brengen zij niet alleen kennis van de Duitse werkcultuur mee, maar hebben ze vaak ook een netwerk van potentiële partners en/of klanten waarop je kunt bouwen terwijl je jouw imperium uitbouwt.
Betrek jouw Duitse personeel bij de uitbreidingsstrategie
Als het goed is, heb je met je Duitse medewerkers veel kennis over de Duitse markt in huis gehaald. Maar daar heb je niets aan als je niet werkelijk naar ze luistert en de overstap naar de Duitse markt toch vanuit je Nederlandse perspectief gaat benaderen. Vraag je Duitse personeel daarom specifiek naar hun belangen, suggesties en plannen en betrek ze bij de strategie voor de uitbreiding naar Duitsland. Maar let op: zoals gezegd, wordt in Duitsland de hiërarchie gerespecteerd en kan een Duitser in eerste instantie verbaasd reageren wanneer je hem vraagt om zijn mening en ideeën. Vraag daarom actief door en creëer een platform, bijvoorbeeld in de vorm van regelmatige brainstormsessies, waar alle ideeën en feedback welkom zijn.
Richt een Duits bedrijf op
Natuurlijk is het mogelijk – in ieder geval voor bedrijven die geen fysieke producten verkopen – om je Duitse klanten te beheren vanuit je hoofdkantoor in Nederland. Dit is zeker een optie voor een soft launch, maar als je echt wilt doorstarten op de Duitse markt, zul je een Duits bedrijf moeten opzetten. Met een Duits bedrijf win je niet alleen het vertrouwen van je klanten, maar ook een grote mate van flexibiliteit. Zo kun je niet alleen gemakkelijker een fysieke Duitse vestiging openen – en beschik je dus over een officieel Duits adres en telefoonnummer(!) – je kunt ook Duitse werknemers onder het Duitse arbeidsrecht aannemen en je profiteert bovendien van het lagere btw-tarief in Duitsland.
Tip: veel Nederlandse bedrijven kiezen voor een GmbH, het equivalent van de Nederlandse Vennootschap (B.V.).
Lees ook: Bedrijf oprichten in Duitsland: 5 voorbeelden en Een bedrijf starten in Duitsland: dit heb je nodig
Besteed het papierwerk uit
Welke wettelijke documenten heb je nodig om een vestiging in Duitsland te openen? Hoe zien Duitse arbeidscontracten en loonstrookjes eruit? Kun je de boekhouding vanuit Nederland doen? Allemaal vragen die je vroeg of laat tegen zult komen. Professionele hulp van mensen die bekend zijn met de Duitse wet- en regelgeving is geen overbodige luxe en verdien je razendsnel terug. Bij Gateway to Germany kun je ook terecht voor salarisadministratie en voor alles met betrekking tot registratie in Duitsland en de oprichting van een Duitse GmbH.
Aan de slag!
Natuurlijk is er geen garantie op succes als je met je onderneming naar Duitsland uitbreidt, maar met onze tips kom je in ieder geval een flinke stap dichterbij. Neem de tijd om de Duitse werkcultuur te leren kennen en stel een competent team samen dat je bij jouw exportstrategie kunt betrekken. En zoek ook zeker een geschikte partner voor de juridische kant van zaken, zoals het opzetten van een Duitse GmbH – deze investering betaalt zich vliegensvlug terug!
Heb je hulp nodig bij de werving en selectie van je (eerste) Duitse personeel? Wij van Gateway to Germany zijn gespecialiseerd in het recruitment van Duits personeel voor Nederlandse organisaties. Je kunt bij ons ook terecht voor strategisch advies, het oprichten van een GmbH en het opstellen van een Duits arbeidscontract. Zo wordt uitbreiden naar Duitsland ein Kinderspiel!