Business Case: Sales Manager
Pearl Music is een wereldwijd acterende producent van drums en percussie. Het bedrijf is van origine een Japans familiebedrijf dat sinds de oprichting kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog is uitgegroeid tot een internationaal toonaangevende speler met 8 vestigingen wereldwijd. Op het gebied van productinnovatie speelt Pearl een belangrijke rol in de wereldwijde muziekbranche. Pearl nam contact op met Gateway to Germany om het team van salesmanagers in Duitsland te versterken met een salesmanager voor de regio Beieren en Oostenrijk.
Vraagstelling
Pearl heeft zijn Europese vestiging in Nederland en stuurt vanuit het Limburgse Belfeld heel EMEA aan. Toen Pearl met Gateway to Germany contact opnam had het bedrijf reeds meerdere sales managers in Duitsland in dienst en was op zoek naar uitbreiding van het sales team voor de regio Beieren en Oostenrijk. Belangrijkste taak van de nieuwe sales manager is het uitbreiden van het retail netwerk in deze regio om via dit kanaal de eindgebruiker / consument beter te kunnen bereiken. Diverse pogingen om via eigen kanalen de juiste persoon te vinden hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Aanpak
De muziekwereld is klein en de sales manager die affiniteit met drums heeft of zelfs drums en percussie kan verkopen is nog kleiner. Het gebied waarin we zochten was natuurlijk ook beperkt. Toch is het ons gelukt om een echte muziekkenner en iemand met veel ervaring in het verkopen van instrumenten aan de retail voor Pearl te winnen. Deze persoon was ook zeer reisbereid en heeft voor Pearl vele nieuwe klanten kunnen winnen.
Resultaat
Al na acht weken konden twee top kandidaten voor een kennismakingsgesprek bij KeJe in Dronten worden uitgenodigd. KeJe koos uiteindelijk voor degene die al iets meer ervaring in de sales had. Parallel aan het recruitmentproces werd in samenspraak met onze jurist het arbeidscontract opgesteld. Naast het opstellen van de Duitse arbeidsovereenkomst, werd het oprichten van de GmbH in Duitsland door onze consultants succesvol gecoördineerd.
Dit zegt Pearl Music over de samenwerking met Gateway to Germany
"We hebben voor Gateway gekozen omdat zij voor het werven van Duits personeel met op Duitsland gespecialiseerde recruitment consultants werken. De samenwerking met Gateway heeft geleidt tot het aannemen van een nieuwe buitendienst medewerker voor Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Deze medewerker is inmiddels sinds begin 2019 succesvol werkzaam binnen de organisatie"
Richard Steinbusch, European Sales Manager
Wat doet Pearl Music?
Pearl Musical Instruments, opgericht in 1946 in Tokio / Japan, is uitgegroeid tot één van de wereldwijd toonaangevende bedrijven in drums, percussie-instrumenten en fluiten. Pearl Music Europe is een volledige dochteronderneming, opererend vanuit Venlo, in de provincie Limburg, Nederland. Pearl Music Europe B.V. is verantwoordelijk voor de logistiek, sales en marketing van alle producten onder het trademark Pearl voor de gehele Europese Economische Ruimte. Daarnaast distribueert Pearl Music Europe B.V. enkele zogenaamde “third party” merken voor specifieke gebieden binnen de EER.
Hoe heeft Gateway bijgedragen aan uw succes in Duitsland?
De voorselectie en intake gesprekken zijn een belangrijk, maar tijdrovend onderdeel van een sollicitatieprocedure. De bijdrage van Gateway heeft geleid tot de eerste selectie en de presentatie van een overzichtelijk aantal geschikte kandidaten. Gateway heeft in deze fase van het proces een stuk “ontzorging” geboden.
Als pan-Europese organisatie rollen we één Europese strategie uit, met ruimte voor lokale interpretatie. Duitsers en Nederlanders lijken op elkaar in veel aspecten, maar verschillen enorm in de zakelijke omgang. Duitsers denken en handelen vanuit een sterk hiërarchische gedachte. Naast de toetsing op inhoudelijke kennis, netwerk en motivatie was de toetsing op “soft skills” en een culturele match dus van belang. We hebben voor Gateway gekozen omdat zij voor het werven van Duits personeel met een op Duitsland gespecialiseerde recruitment consultant werken.
Wat is het resultaat en hoe gaan de zaken nú in Duitsland?
De samenwerking met Gateway heeft geleidt tot het aannemen van een nieuwe buitendienst medewerker voor Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Deze medewerker is inmiddels sinds begin 2019 succesvol werkzaam binnen de organisatie, op “remote” basis. Maar mijn optiek, door vooraf samen de juiste criteria en plan van aanpak te definiëren.