Stel, je begint met online personeel zoeken in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. Dan staan ter oriëntatie talloze online recruitmentplatforms en sociale netwerken tot je beschikking. En op welk platform begin je? Linkedin, natuurlijk! Ehm, nou ja, zo natuurlijk is dat niet. Hoewel Linkedin in Duitstalige landen een belangrijk platform is om je professionele netwerk te onderhouden en nieuw personeel te zoeken, zie je toch ook nog een andere mogelijkheid over het hoofd wanneer je je tot Linkedin beperkt. Met ruim 18 miljoen dagelijkse gebruikers in met name Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is XING een zeer interessante bron van potentiële kandidaten voor jouw vacature. In Duitsland is de netwerksite in het aantal gebruikers zelfs even groot als Linkedin, met als voordeel dat je voornamelijk Duitstalige kandidaten vindt en niet uit een wereldwijde hooiberg de juiste speld moet zien te vinden.
Wat is XING?
Dit netwerk bestaat al sinds 2003, maar heette toen nog openBC. Vanaf 2006 werd XING een regelrecht begrip in de wereld van online netwerken. Een leuk feitje: Linkedin is opgericht in 2002, dus de twee platforms zijn rond dezelfde tijd ontstaan. Omdat de ontwikkeling van de platforms zeker in de beginjaren redelijk gelijk op loopt, wordt het netwerk met recht ‘de Duitse Linkedin’ genoemd.
XING wordt gebruikt door zowel mensen in loondienst als door zzp’ers om in contact te komen met gelijkgestemden uit hun branche. Via fora en vakgroepen wordt bijvoorbeeld advies gegeven, worden opdrachten uitgeschreven, bedrijfsideeën gedeeld en live events gepromoot. Uiteraard zijn ook veel vacatures inmiddels op XING te vinden. Het is dus, net als Linkedin een ware marktplaats van zakelijke ideeën en contacten. Iedereen kan op XING gratis een profiel aanmaken.
De belangrijkste verschillen tussen Linkedin en XING
Naast de focus op Duitstalige landen, is het belangrijkste verschil tussen XING en Linkedin de mogelijkheid om berichten te maken en versturen. We kennen op Linkedin allemaal onze tijdlijn wel, met (aankondigingen van) evenementen, polls, quizzen en foto’s van de situatie bij iemand thuis of op het werk. Die mogelijkheid om als individu zomaar een bericht voor iedereen zichtbaar de wereld in te slingeren, biedt deze Duitse netwerksite niet. Daar zijn de meer dan 80.000 ‘vakgroepen’ voor, waar je lid van kunt worden. In zo’n vakgroep kun je berichten plaatsen, maar er is geen algemene tijdlijn. Dit maakt de berichtenstroom wat meer versnipperd, maar misschien ook wat meer geordend. Je kunt je vacature namelijk precies in de juiste ‘vakgroep’ plaatsen.
Op een profiel kunnen gebruikers, net als op Linkedin, een compleet digitale versie van hun cv tentoonspreiden: van de profielfoto tot aan werkervaring, opleidingen en (taal)vaardigheden; een profiel biedt vaak een goede eerste indruk van potentiële kandidaten. Ze kunnen zelfs nog een portfolio van hun eerdere werk beschikbaar stellen, zodat je via PDF’s, video’s en foto’s precies kunt zien of iemand de vaardigheden bezit die je zoekt. Als werkgever kun je ook een eigen bedrijfsprofiel aanmaken, waar je bedrijfsnieuws en de laatste vacatures op kunt plaatsen. Video’s en foto’s plaatsen is met zo’n account echter niet mogelijk.
Wat kost kandidaten werven via XING?
Behalve een gratis bedrijfsprofiel kun je ook een betaald ‘Employer Branding- Profil’ opzetten. Voordelen van zo’n betaald account zijn dat je nu wél foto’s en video’s kunt plaatsen, dat je de tekstblokken in je profiel precies op een volgorde kunt plaatsen die jij wilt en dat je de statistieken van je bedrijfsprofiel kunt analyseren. Ook kun je advertenties plaatsen op gratis accounts (bijvoorbeeld van concurrenten) en kun je keywords gebruiken om je profiel beter vindbaar te maken. Een interessante optie als je met jouw bedrijf meer wilt doen aan Employer Branding in Duitsland, maar wel eentje die tussen de €350 en €820 per maand kan gaan kosten.
Duitse kandidaten benaderen
Of je nu begint met een persoonlijk- of met een bedrijfsprofiel, de eerste stap is dezelfde: de juiste Duitse kandidaat vinden voor jouw functie. Met de zoekfunctie en filtermogelijkheden kun je filteren op verschillende criteria, zoals functienaam, werkervaring, woonplaats, en branche. Maar daarna volgt pas de echte uitdaging: hoe kom je in contact met jouw droomkandiaten?
Dat werkt bij XING ongeveer hetzelfde als bij Linkedin voor online personeel zoeken in Duitsland. Met een gratis persoonlijk profiel kun je namelijk alleen berichten versturen aan contacten. Pas nadat je verzoek is geaccepteerd, kun je diegene een bericht sturen. Je eerste uitdaging is dus om jouw netwerk op dit netwerk uit te breiden aan de hand van contactverzoeken.
Wil je ook berichten versturen aan mensen die geen directe contacten zijn? Dan zit je al gauw vast aan een betaald persoonlijk account. Een betaald persoonlijk profiel kost ca. €10 per maand. Hiermee kun je per maand 5 berichten aan personen versturen die niet jouw directe contacten zijn.
Het perfecte recept voor een XING-bericht bestaat niet. Maar hier is een aantal tips die jouw kans op een succesvolle connectie vergroten:
Zorg in ieder geval dat je profiel volledig is, dat je een duidelijke foto en begrijpelijke functietitel in het Duits hebt. Hiermee wek je zo veel mogelijk vertrouwen.
Omdat je nu actief bent op een Duitstalig platform, heeft een persoonlijk bericht in het Duits de voorkeur.
Geef behalve informatie over de functie, ook informatie over jezelf en je bedrijf in het bericht, zodat de kandidaat zich een goede eerste indruk kan verschaffen.
Of je nu een schoonmaker of een directeur benadert, wees beleefd en begin je bericht altijd in de ‘Sie’-vorm. Niet alle Duitsers zijn even formeel, maar omschakelen naar het joviale Nederlandse ‘je’ en ‘jij’ kan altijd nog.
Als je XING inzet op een manier die bij jou en je bedrijf past, is het een effectief medium om personeel in Duitsland te werven. Wil je hier meer over weten? Gateway to Germany kent naast dit platform nog veel meer mogelijkheden, de taal en de (soms regionale) cultuur en kan je voorzien van advies waarmee je niet alleen de juiste kandidaat vindt voor jouw functie, maar ook ontdekt hoe je die kandidaat aan jouw bedrijf kunt binden.
Heb je hulp nodig bij het werven van Duits personeel? Neem dan contact op via 030 252 6640 of vul het contactformulier in.
Deze tekst is in samenwerking met content specialist Wytske de Boer ontstaan.