Business Case: Quality & Supply Chain Manager
Onze klant NNZ Verpakkingen is een Nederlandse multinationale distributeur van verpakkingsmaterialen voor agrarische en industriële producten dat dankzij haar 100-jarig bestaan sinds 2022 het predicaat ‘Koninklijk’ draagt. NNZ Verpakkingen is een familiebedrijf met enkele honderden medewerkers, 22 vestigingen in 18 landen en een internationaal netwerk van bedrijven. Daarnaast werkt het bedrijf nauw samen met partners in 50 andere landen.
Dankzij dit netwerk heeft NNZ Verpakkingen zijn concurrentiepositie gestaag kunnen verbeteren. Als productleider en trendsetter heeft het bedrijf zich gericht op regionale oplossingen, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Dit alles is geheel in lijn met de slogan van NNZ: Focus op lokaal. Er is een nauwe en constante samenwerking met klanten en een divers team van specialisten op het gebied van materiaalkunde, voedingsmiddelentechnologie, grafisch ontwerp en marktonderzoek. Samen werken ze aan producten op maat, van concept tot marktintroductie. Het bedrijf biedt zijn klanten een uitgebreid standaardassortiment, zoals gaaszakken, jutezakken, papieren verpakkingen, PP geweven zakken, trays, bekers en nog veel meer. Ook verpakkingen op maat horen bij het productportfolio.
Vraagstelling
Om de klanten een optimale kwaliteit te kunnen blijven garanderen, was het bedrijf op zoek naar een gemotiveerde en ambitieuze Quality & Supply Chain Manager (m/v/d) op de centrale locatie in Lüneburg, in het noorden van Duitsland. De ideale kandidaat moest kennis hebben van kwaliteitsmanagement van voedingsmiddelen. Ook materiaalbeheer en een goed begrip van de waardeketen, bij voorkeur uit de verpakkingstechnologie, zijn wenselijk.
De belangrijkste taken als Quality & Supply Chain Manager bij NNZ omvatten het waarborgen van de kwaliteitsnormen van voedselveilige verpakkingsproducten en het beheren van de 4 magazijnlocaties in samenwerking met de locatiemanagers. Ook de voorbereiding, organisatie en implementatie van certificeringen (BRC en FSC) en het opstellen van geautomatiseerde conformiteitsverklaringen waren onderdeel van het takenpakket. De belangrijkste uitdaging was om kandidaten te vinden die ervaring hadden in zowel kwaliteits- als supply chain management uit de directe omgeving van Lüneburg.
Aanpak
Aangezien NNZ al 4 jaar een klant van Gateway to Germany is en we het bedrijf tot nu toe in 3 projecten hebben mogen ondersteunen, was het kickoff-gesprek met onze contactpersonen erg vertrouwd. De gesprekspartners waren de Managing Director voor Duitsland, die 4 jaar geleden eveneens door onze ondersteuning bij NNZ in dienst trad, en de COO/Quality Manager van de NNZ Group. In het gesprek werd het profiel verder scherp gesteld en werden de accenten van de werving en selectie nog eens nader besproken. Na deze concrete uitwisseling over de functie in termen van taken, achtergrond en verantwoordelijkheden, gingen we op zoek naar de geschikte kandidaat.
Resultaat
Het proces verliep in zijn totaliteit erg soepel. Gelet op de tweeledigheid van het profiel was het in eerste instantie de uitdaging om geschikte kandidaten via de business platforms te vinden. Uiteindelijk lukte dit en resulteerde dit een vijftal positieve reacties. We hadden een eerste telefooninterview met alle kandidaten en een tweede interview met 3 van hen per videocall. Vervolgens konden we alle 3 de kandidaten aanbevelen voor de functie. Eén van de kandidaten nam deel aan verdere gespreksrondes bij NNZ en kreeg een contract aangeboden. Hij kon het meest in de twee disciplines overtuigen. Het resultaat was dat het project succesvol werd ingevuld en na 8 weken werd afgesloten.