top of page

i-PRO

Business Case: Sales Engineer/ Field Technician


i-PRO is een spin-off van het Japanse Panasonic. Sinds 2019 is i-PRO als onafhankelijk bedrijf in de Verenigde Staten actief. 2021 stond in het teken van de opstart in Europa / EMEA. I-PRO bestaat uit twee verschillende divisies, die gespecialiseerd zijn in veiligheidsvideoequipment voor de openbare ruimte en medical imaging (endoscopie en microscopie).


Vraagstelling

Hoewel het bedrijf jarenlang onder de merknamen Sanyo en Panasonic in Duitsland heeft verkocht, is het nu noodzaak om een eigen Duitse organisatie op te zetten. Hiervoor heeft het bedrijf contact opgenomen met Gateway to Germany. Vanuit onze ervaring met spin-off’s van multinationals en branchegerelateerde kennis van imaging, audio & video in Duitsland.   

  • In eerste instantie was men op zoek naar een tweetal sales engineers om klanten de beste service te bieden en distributeurs goed op te leiden. De sales engineers moesten ervaring hebben in de security branche, over technische kennis beschikken en bereid zijn een groot gebied te bewerken.

  • Daarnaast werd een channel sales manager gezocht, die actief nieuwe distributeurs voor de video security divisie bednadert om langdurige relaties met distributeurs in de DACH regio op te bouwen. De persoon moest ervaring in channel sales meenemen en een ‘sales type’ zijn.

  • De vierde positie betreft een sales manager voor de medical imaging divisie van i-PRO, die de taak heeft om bestaande klanten binnen de OEM business te beheren, maar vooral de focus heeft op het vinden en binden van nieuwe klanten.


Aanpak

Na de drie verschillende kick-off’s met de verantwoordelijke managers van i-PRO hebben wij een goed overzicht gekregen over de verschillende divisies, producten, klanten en verwachtingen aan de kandidaat. Wij hebben voor elke vacature een profiel opgezet en een Duitstalige advertentietekst geschreven. Met deze informatie hebben wij passende kandidaten via Xing en via LinkedIn op een directe en persoonlijke manier benaderd.


Resultaat

We hebben voor de vier posities meer dan 300 kandidaten benaderd en tientallen telefonische gespreken gevoerd. Door de keuze uit 15 voorgestelde kandidaten heeft i-PRO alle vacatures kunnen invullen. Uiteindelijk heeft de match qua persoonlijkheid in alle gevallen de doorslag gegeven en is de basis gelegd voor toekomstige groei in de Duitstalige landen.



Dit zegt i-PRO over de samenwerking met Gateway to Germany

"De samenwerking is zeer prettig verlopen. Tussentijds informeren over de voortgang, het snelle schakelen en meedenken met ons als klant."

Insaf Guerbaoui, HR & Recruitment Coordinator


Tegen welke uitdagingen liep je aan bij de uitbreiding op de Duitse markt?

In vergelijking met andere landen waar wij ook werven, is ons opgevallen dat men in Duitsland niet durft of wil bewegen. Echter, zodra wij de juiste kandidaten geïntroduceerd kregen bleek er wel degelijk sprake van een hele goede match. Vandaar dat de voorselectie door Gateway to Germany ons op het juiste spoor heeft gezet en wij de juiste kandidaten voor verschillende posities gevonden hebben.


Wat was voor jullie de reden om Gateway in te schakelen?

Gateway to Germany is gespecialiseerd in de Duitse markt. Deze focus hadden wij nodig bij onze ambities in Duitsland.


Waardoor kon Gateway je overtuigen om de juiste partner voor ‚het thema Duitsland‘ te zijn?

We werden overtuigd om met Gateway to Germany als partner samen te werken, aangezien er Servicegericht en transparant gehandeld werd. Bovendien zorgde het snelle schakelen ervoor dat het proces vlot en doelgericht verliep.


Hoe verliep de samenwerking – intake tot contractondertekening – en waren jullie daar tevreden mee?

De samenwerking is zeer prettig verlopen. Doordat we tussentijds geïnformeerd werden over de voortgang en het snelle schakelen wisten we continu waar we stonden. Daarnaast dacht Gateway to Germany goed met ons mee als klant. Dit waarderen we zeer.


bottom of page