Op digitaal gebied lijkt Duitsland soms hopeloos achter te lopen op Nederland. Van de supermarkt tot de overheid, overal krijg je van alles een papieren afschrift of bewijs. Veel dingen die je in Nederland digitaal of online regelt met diensten als PIN, iDeal of DigiD, gaan in Duitsland nog op papier. Wat is de stand van digitale zaken in Duitsland?
Duitsland in digitaal Europa
De Europese Unie meet sinds 2014 de digitalisering van haar lidstaten in de ‘Digital Economy and Society Index’ (DESI). Duitsland doet het digitaal volgens deze index bovengemiddeld goed (plaats 13 van de 27 gemonitorde lidstaten). Nederland staat na Finland en Denemarken op een derde plaats. In deze index worden verschillende aspecten meegenomen:
‘Human Capital’: In hoeverre hebben mensen kennis die nodig is om hun weg te vinden op het internet en de digitale wereld?”
‘Connectivity’: Hoe goed zijn de vaste en mobiele internetverbindingen in het land, en wat is de dekking hiervan?
‘Integration of digital technology’: In hoeverre worden nieuwe technologieën geïntegreerd in bedrijven en ecommerce?
‘ Digital Public Services’: In hoeverre kunnen burgers en overheden optimaal gebruik maken van digitale technologieën?
Over het algemeen doet Duitsland het op digitaal gebied dus helemaal niet zo slecht. De dekking van breedbandverbindingen (downloadsnelheid van meer dan 100MBps) is zelfs beter dan in Nederland. Ook de dekking van mobiele internetnetwerken ligt ruim boven het Europese gemiddelde. Ook op het gebied van digitale basisvaardigheden doen Duitsers het beter dan het Europese gemiddelde.
Vraag naar gespecialiseerd personeel
Maar dat zijn de basisvaardigheden. In Duitsland is de vraag naar gespecialiseerd personeel onverminderd hoog, zeker hun specialisme in de IT ligt. Dit is gelijk een van de verklaringen waarom veel Duitse bedrijven nog met één been in de papierwereld staan. Minder dan een derde van de bedrijven (29%) in Duitsland wisselt informatie uit via digitale systemen. In het midden- en kleinbedrijf verstuurt slechts 18% zijn rekeningen digitaal. De voornaamste redenen die bedrijven geven voor het niet-digitaliseren: gebrek aan tijd en gebrek aan mankracht.
Digitaal contact met de overheid
En ondanks verschillende digitale initiatieven blijven ook Duitse overheden vaak een papieren bastion. Duitsland doet het namelijk minder goed dan het Europees gemiddelde als we kijken naar de digitalisering van de overheid. Dit zou volgens de Europese Commissie vooral komen doordat verschillende digitale diensten niet naast elkaar kunnen worden gebruikt. Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid is dus nog een hoop winst te behalen.
Digitale vooruitgang voor ondernemers met Duits personeel
Toch worden er wel degelijk verbeterslagen gemaakt. Zeker voor ondernemers met personeel in Duitsland is er dit jaar goed nieuws. Vanaf 2023 worden deze zaken bijvoorbeeld digitaal geregeld:
Het ‘gelbe Zettelchen’ verdwijnt. Tot nu toe moesten werknemers bij arbeidsongeschiktheid een getekend schrijven van de arts kunnen overleggen aan hun werkgever. Het bewijs blijft nodig, maar wordt digitaal. De werkgever kan het bewijs vanaf dit jaar gewoon digitaal opvragen bij het ziekenfonds.
Ook het Duitse UWV (Agentur für Arbeit) gaat meer digitaal communiceren. Verschillende bewijzen en vergunningen worden alleen nog maar digitaal verstrekt. Dit geldt onder andere voor werkvergunningen.
Grote stappen vooruit dankzij pandemie
Het klinkt vreemd, maar een pandemie kan ook voordelen hebben. De coronapandemie heeft Duitse bedrijven een flinke stap vooruit in het digitale tijdperk geholpen. Veel meer (ook kleinere) winkels hebben sindsdien een pinapparaat, omdat je daarmee contactloos kunt betalen. En ook het begrip ‘Homeoffice’ (thuiswerken) is inmiddels niet meer weg te denken uit het Duitse woordenboek (kijk dus niet raar op als een Duitse sollicitant vraagt wat je thuiswerkbeleid is, want dit lijkt een blijvertje). De ontwikkelingen zijn in een soort stroomversnelling geraakt. En dit heeft niet alleen invloed op de snelheid van je internet in Duitsland, maar ook op de manier waarop je met Duitse instanties en bedrijven communiceert, welke digitale vaardigheden nodig zijn om je bedrijf verder te helpen op de Duitse markt en ook op de verwachtingen die Duitse kandidaten en medewerkers hebben als ze momenteel voor je (komen) werken.
Kortom: Duitsland is wel degelijk digitaal, maar nog lang niet uitgedigitaliseerd. De kansen van digitale technologieën en tools worden door bedrijven en overheden in Duitsland nog niet optimaal benut. Dit biedt zowel uitdagingen als kansen voor jou als ondernemer. Wil je eens sparren over digitale zaken in Duitsland? Neem dan contact op met de experts van Gateway to Germany via 030 252 6640 of vul ons contactformulier in.
Dit artikel is o.a. gebaseerd op gegevens uit een onderzoek van WirtschaftsWoche naar digitalisering in Duitsland en geschreven door Wytske de Boer, contentspecialist bij hansgrohe.