top of page

Gradyent Fernwärme

Business Case: Business Development Manager


Gradyent is een snelgroeiend softwarebedrijf dat met haar intelligente SaaS-oplossing energieleveranciers ondersteunt bij het minimaliseren van energieverbruik, CO2-uitstoot en operationele kosten. Het bedrijf levert hiermee een duurzame bijdrage aan de energietransitie. Door het leveren van een AI-ondersteunde digital twin is de softwareoplossing van Gradyent niet alleen in staat om temperaturen, druk en andere metrieken dynamisch en klantgericht te optimaliseren, maar kan het ook toekomstige scenario's snel en eenvoudig simuleren. Een team van energiespecialisten, AI- en datawetenschappers en consultants is momenteel gevestigd in Rotterdam en Debrecen (Hongarije).


Vraagstelling

Gradyent had nog geen personeel in Duitsland toen ze contact opnamen. Het team bestond op dat moment uit 34 mensen in Nederland en een team van softwareengineers in Hongarije. De opdracht was om de allereerste medewerker voor Duitsland te vinden die de markt voor Gradyent zou opbouwen en tevens de contactpersoon voor Gradyent in Duitsland zou zijn. 


Deze persoon moest beschikken over branchenkennis over Warmtenetten en het liefst ook een netwerk daar hebben. Indien de persoon ook nog ervaring en kennis zou beschikken over softwareoplossingen en het werken met een digital twin, dan zou dat een groot voordeel zijn. Bovendien was het belangrijk dat de persoon echt een Business Development Manager is, die in staat is consultative selling te doen, een actieplan kan opstellen voor strategische ontwikkeling en marktanalyses kan doen. Daarnaast ging het uiteraard ook om de acquisitie van nieuwe klanten en de vertegenwoordigin van Gradyent op beurzen en evenementen. Verder was het belangrijk dat de persoon goed Engels spreekt en goed bij het team van Gradyent en hun cultuur past. Daarbij hoort bijvoorbeeld een algemeen interesse in onderwerpen als duurzaamheid en energietransitie. De woonplek van de nieuwe medewerker was voor Gradyent van ondergeschikt belang, omdat de inhoudelijke en persoonlijke criteria zwaarder wogen.


Aanpak

Gateway to Germany zocht naar geschikte kandidaten op Xing en LinkedIn. Het profiel was complex. Er waren veel facetten om rekening mee te houden. Doordat het zoekgebied groot was, werden de kansen op het vinden en interviewen van passende kandidaten vergroot. Er werd dus ook breed gezocht en bij de interviews op zowel inhoudelijke als ook persoonlijke kenmerken ingezoomd.


Resultaat

Gateway kon Gradyent drie kandidaten presenteren met totaal verschillende achtergronden en gradaties in senioriteit, die allen over de gewenste kennis, ervaring en netwerk beschikken.


Gradyent heeft uiteindelijk twee van de drie kandidaten in dienst genomen, omdat ze toch een goede aanvulling aan elkaar waren. Een kandidaat zat meer op C-level en had daarin contacten en netwerk en de andere kandidaat heeft al eerder met een digital twin gewerkt en heeft op dat gebied veel kennis maar ook contacten. Beide kandidaten pasten goed bij de bedrijfscultuur van Gradyent en konden meerwaarde leveren, omdat ze een net iets andere focus hadden en ook in verschillende regio’s in Duitsland wonen.

bottom of page