Business Case: Account Manager
Het Nederlandse bedrijf Doréma maakt deel uit van de Sunshine Group B.V. en is gespecialiseerd in caravan-voortenten en luifels. Doréma ontwerpt, ontwikkelt en produceert voortenten van de hoogste kwaliteit voor alle gangbare caravanmodellen. Het bedrijf levert ook een compleet assortiment palen en accessoires. Alle luifels zijn gemaakt van de beste materialen. De hoge afwerkingskwaliteit, de lange levensduur en de eenvoudige bediening maken Doréma tot een van de meest gewilde merken in Europa. Doréma zonweringen zijn al zo'n 10 jaar actief en succesvol op de Duitse markt.
Vraagstelling
Om het verkoopteam in Duitsland te versterken en verder te ontwikkelen, zijn wij op zoek gegaan naar twee nieuwe medewerkers. Enerzijds een Senior Account Manager, met de optie om in enkele jaren de functie van Sales Manager voor Duitsland in te vullen en over te nemen. Anderzijds een (Junior) Account Manager voor Zuid-Duitsland. Doréma is een gevestigd en bekend bedrijf in de kampeer- en caravanindustrie. Daarom moest bij de werving van kandidaten rekening worden gehouden met de specifieke kenmerken van de bedrijfstak en het hechte netwerk.
De ideale kandidaat brengt kennis en ervaring mee op het gebied van zaken, verkoop en communicatie in de vrijetijdsindustrie. Hij of zij heeft een pioniersgeest, is altijd op zoek naar innovatieve en nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf en denkt graag buiten de gebaande paden.
Aanpak
Het intakegesprek met Doréma vond plaats op locatie in Doetinchem. Wij spraken uitvoerig met de algemeen directeur en de HR-manager van Doréma over de optimale kandidaatprofielen. Het werd duidelijk dat de campingbranche onderling zeer goed verbonden is en dat zij elkaar ook persoonlijk goed kennen. Ook de verkoopsdirecteur voor Duitsland is een begrip in de branche. Daarom was het belangrijk om zo open mogelijk met de kandidaten te communiceren, vooral met betrekking tot de functie van Senior Account Manager en de daarmee samenhangende toekomstige opvolging van de huidige Sales Manager.
Resultaat
Reeds een week na de start van het project konden wij de eerste telefonische interviews met kandidaten inplannen. Na in totaal 13 telefonische interviews en 9 interviews met kandidaten via videogesprekken, besloot Doréma om 5 kandidaten persoonlijk te spreken. Vanwege het aantal geschikte kandidaten deed Doréma een contractaanbod aan 3 kandidaten in plaats van 2. Zodoende konden we het project gezamenlijk al na 10 weken succesvol afsluiten.
Dit zegt Doréma over de samenwerking met Gateway to Germany
"Wij hadden twee medewerkers en wilden ons team uitbreiden met twee medewerkers omwille van de groei van de organisatie."
Tessa Smeenk, HR Director
Hoe was de situatie (in Duitsland) voor de samenwerking?
Wij hadden twee medewerkers en wilden ons team uitbreiden met twee medewerkers wegens groei van de organisatie.
Tegen welke uitdagingen liep je aan bij de uitbreiding op de Duitse markt?
De kampeermarkt is een nichemarkt, waarbij het belangrijk is dat medewerkers een passend netwerk hebben of de juiste ervaring hebben in de kampeerbranche.
Wat was voor jullie de reden om Gateway in te schakelen?
Wij hebben onze zoektocht naar uitbreiding in ons team een tijdje stilgelegd i.v.m. Corona, waarna we besloten op zoek te gaan naar kwalitatief goede uitbreiding. Omdat wij wilden gaan voor kwaliteit en kennis/ervaring in de branche, hebben wij Gateway ingeschakeld.
Waardoor kon Gateway je overtuigen om de juiste partner voor ‚het thema Duitsland‘ te zijn?
Ze kennen de markt en weten hoe ze potentiële kandidaten moeten benaderen. Ze kruipen echt in de huid van je organisatie om een zo goed mogelijke match te kunnen realiseren.
Hoe verliep de samenwerking – Intake tot contractondertekening – en waren jullie daar tevreden mee?
Het contact verliep ten alle tijden soepel en snel. De communicatie was goed en de manier van schakelen en samenwerken was erg prettig!