top of page

Dachlux

Business Case: Sales / Business Development Manager


Heruvent B.V. is met het merk Vlakkelichtkoepel al meer dan tien jaar leverancier op het gebied van platdakramen voor plaatsing op platte en licht hellende daken in de woning- en utiliteitsbouw. In Benelux behoort Vlakkelichtkoepel tot de top drie van leveranciers op de markt. De in eigen beheer ontworpen en in Nederland geproduceerde designproducten maken onderdeel uit van een productportfolio met meer dan 6000 verschillende dakramen, elektronisch bediende lichtkoepels en mansardedaken. Door de geprefabriceerde producten, die geen montage vereisen, en de begrijpelijke instructies wordt het risico op bouwfouten vermeden en de installatie van de producten vergemakkelijkt.


Vraagstelling

Heruvent B.V. had zelf al een Duitse dochteronderming, de Dachlux GmbH opgericht maar had toen nog geen eigen medewerkers in dienst. Dachlux nam met Gateway to Germany contact op om de eerste Duitse medewerker te vinden. De opdracht was om een ervaren Business Development Manager in Noordrijn-Westfalen te vinden. Noordrijn-Westfalen is tevens de verkoopregio, omdat Dachlux tot nu toe met een focus op dit gebied heeft geleverd. De persoon wordt de centrale Duitse contactpersoon voor Dachlux en zal nieuwe klanten werven op het gebied van bouwbedrijven, architecten, dakdekkers en bouwmaterialengroothandels. Daarnaast zal hij ook klachten beoordelen en markt- en concurrentieanalyses uitwerken.


Het profiel van de nieuwe Business Development Manager omvat een diepgaande ervaring op het gebied van verkoop/business development, alsmede ervaring in de verkoop aan aannemers en dakdekkers. Idealiter beschikt de kandidaat over een netwerk binnen architecten en verenigingen. Aangezien de persoon de eerste en enige werknemer in Duitsland is, moet de persoon uiterst zelfstandig kunnen werken en zichzelf ook zien als ondernemer in zijn eigen bedrijf.


Aanpak

Gateway to Germany zocht naar geschikte kandidaten via de business platforms XING en LinkedIn. Het profiel dat we zochten was niet eenvoudig, want we mochten alleen op zoek naar sales professionels in Noordrijn-Westfalen, die de ervaring en kennis hebben, die voor Dachlux belangrijk was, om nieuwe klanten te werven. Op zoek naar geschikte kandidaten hebben we eveneens naar ervaren verkopers in dienst bij de concurrentie gekeken. Om echter zo succesvol mogelijk te kunnen zijn, keken we ook breder naar verkoopmedewerkers met de gewenste saleservaring in een andere branche en een relevant netwerk. Een out-of-the-box-aanpak was nodig om goede kandidaten te vinden en te spreken.


Resultaat

Gateway to Germany kon Dachlux drie kandidaten presenteren met totaal verschillende achtergronden, die allen over de gewenste kennis, ervaring en netwerk beschikken. Alle kandidaten werden uitgenodigd voor een eerste gesprek op het hoofdkantoor van het bedrijf in Cuijk, waar twee kandidaten zeer overtuigend waren en werden uitgenodigd voor een tweede gesprek. De nieuwe Business Development Manager van Dachlux had een heel andere achtergrond en had nog nooit dakramen verkocht, maar kwam van een softwareplatform waar nieuwe bouwprojecten in een vroeg stadium worden gepubliceerd. Door middel van inschrijving ding je mee om deze aanbestedingen. De kandidaat had dus ook dagelijks te maken met bouwbedrijven, dakdekkers en architecten en het was zijn taak deze te werven, maar in een andere context. Hij vond de producten van Dachlux erg interessant en kon zich goed voorstellen om de producten te verkopen in plaats van een digitale oplossing die hij tot nu toe verkocht. De kandidaat had een goed gevoel voor bouw- of constructiewerk en beschikte over zeer sterke communicatieve vaardigheden. Met deze ervaren kandidaat kan Heruvent B.V. onder de naam Dachlux nieuwe stappen gaan zetten op de Duitse markt.



Dit zegt Dachlux over de samenwerking met Gateway to Germany

"Goede en snelle terugkoppeling tijdens het gehele proces."

Max Barenbrug, Geschäftsführer


Tegen welke uitdagingen liep je aan bij de uitbreiding op de Duitse markt?

Vooraleerst om een bouwprodukt goedgekeurd te krijgen volgens de Duitse wetgeving. Dat betekende in ons geval het onafhankelijk laten uitvoeren van een reeks van testen, beproevingen, berekeningen en beoordelingen.


Wat was voor jullie de reden om Gateway in te schakelen?

Omdat toen eenmaal de basisvereisten waren vervuld (goedkeuring produkt, GmbH opgericht, produktaanbod goed beschreven, website live) konden we gaan starten met de marketing- en verkoopactiviteiten.


Waardoor kon Gateway je overtuigen om de juiste partner voor ‚het thema Duitsland‘ te zijn?

De overtuiging die werd uitgesproken om deze vacature goed in te gaan vullen in combinatie met een aantal positieve referentie checks.


Hoe verliep de samenwerking – intake tot contractondertekening – en waren jullie daar tevreden mee?

Uitstekend. Goede en snelle terugkoppeling tijdens het gehele proces. Er werd snel en professioneel doorgepakt, zonder dat het te jagerig werd. Compliment aan Sarah, die dit prima heeft gedaan.


bottom of page