Aanpak

In de afgelopen jaren is het aantal Nederlandse bedrijven met een Duitse vestiging sterk gegroeid. Dat betekent ook dat steeds meer Duitse medewerkers in loondienst zijn bij een Nederlands bedrijf. Dit is een flinke uitdaging voor de Nederlandse HR-afdeling, die vaak nog niet veel ervaring heeft met werving en selectie in Duitsland. Logisch dat dit gepaard gaat met een heleboel vragen omtrent de personeelswerving in Duitsland. Bijvoorbeeld over het Duitse arbeidsrecht, Duitse arbeidscontracten, belastingen en afdrachten. Maar de meest belangrijke vraag is vaak:

Waar vind ik de juiste Duitse medewerkers? En hoe werkt werving en selectie in Duitsland?
Gateway to Germany is gespecialiseerd in de werving en selectie van Duits personeel voor onze Nederlandse opdrachtgevers. Daarbij houden wij altijd rekening met de aanwezige verschillen tussen Duitsers en Nederlanders, de Duitse markt en de Nederlandse organisatie. Wij adviseren vooral HR Managers, Recruitment Managers, Sales Managers of directieleden bij alles wat bij het werken met Duits personeel komt kijken. Onze dienstverlening gaat vaak verder dan alleen werving en selectie in Duitsland: van strategische oriëntatie tot concrete invulling van het personeelsbeleid in Duitsland bieden wij – al dan niet via ons partnernetwerk – toegevoegde waarde.

Werving en selectie in Duitsland: verschillen met Nederland
Nederlanders en Duitsers lijken behoorlijk op elkaar. Desondanks zijn er grote verschillen met betrekking tot de werving en selectie van nieuwe medewerkers in Duitsland. Werving en selectie als bedrijfsproces berust in Nederland vooral op flexibiliteit, snelheid, het enthousiasmeren van elkaar (in de werving) en het beoordelen op generalistische en sociale vaardigheden (in de selectiefase). Enthousiasme en persoonlijke eigenschappen zijn in Nederland vaak belangrijker dan track-record, professionele skills en (technische) kwalificaties.

Werving en selectie in Duitsland wordt daarentegen gezien als een objectief meetbaar en stuurbaar bedrijfsproces. Inhoudelijke diepgang, vaste proceslijnen en zakelijke gespreksvoering zijn de norm. Onderbouwing van het track-record door referenties en getuigschriften is gebruikelijk, evenals een focus op specifieke, vakinhoudelijke, technische vaardigheden van de kandidaat. Enthousiasme, flexibiliteit of humor spelen zelden een rol in de beoordeling. Professionele kwalificaties, track-record en skills zijn binnen de werving en selectie in Duitsland bijna altijd belangrijker dan persoonlijke en sociale eigenschappen.

Key to succes: verbinding maken ondanks verschillen
Juist deze verschillen in de benadering van werving en selectie in Duitsland maken het voor Nederlandse bedrijven vaak erg lastig om  de juiste kandidaat te vinden. De optimale kandidaat is namelijk niet alleen in staat om succesvol zaken te doen met de Duitse doelgroep. Hij/zij dient ook over de juiste eigenschappen te beschikken om binnen de Nederlandse organisatie te kunnen aarden. Verbinding maken aan twee kanten, dat is in onze ervaring de meest belangrijke voorwaarde voor succesvolle werving en selectie in Duitsland. En als gevolg hiervan natuurlijk ook voor het zakelijk en commercieel succes van de Nederlandse organisatie op de Duitse markt.

Werving en selectie in Duitsland - onze aanpak

Gateway to Germany heeft een specifieke werving en selectie aanpak voor de Duitse markt ontwikkeld, die ons in staat stelt om in Duitsland de juiste kandidaten te vinden en te enthousiasmeren om voor onze Nederlandse klant te werken. In de afgelopen 20 jaar hebben wij honderden werving en selectie-projecten in Duitsland succesvol uitgevoerd, kennis opgedaan, ons netwerk uitgebreid en aan de basis gestaan van een groot aantal succesverhalen van onze klanten op de Duitse markt. Daarom geven wij hieronder graag een toelichting op onze processtappen en hoe deze gaan bijdragen aan succesvolle werving en selectie in Duitsland.

Intake

Intake

Tijdens de intake willen wij alles weten over je bedrijf, de producten en de mensen. Plannen, doelstellingen en ambities voor de Duitse markt. Producten, markten en toepassingen voor Duitse klanten. Arbeidsvoorwaarden en employer benefits voor de kandidaat. Tijdens de intake bereiden wij je voor op wat het betekent om straks een Duitse medewerker in dienst te hebben. Contracten, belastingen, verzekeringen en misschien zelfs een Duitse GmbH om alles soepel te laten verlopen.

Werving

Werving

Wij combineren innovatieve ideeën en bewezen processen. Zowel in de directe benadering van klanten via de Duitse social media als ook via advertenties in online jobportals. In de afgelopen jaren hebben wij een aanpak ontwikkeld, die door Duitse kandidaten erg positief wordt ontvangen. Op z’n Duits en in het Duits uiteraard, maar wel op een leuke, open en oprecht geïnteresseerde manier. Vandaar dat wij altijd een beroep kunnen doen op een leuk netwerk aan kandidaten en tipgevers in Duitsland.
Gesprekken

Gesprekken

Wij interviewen alle kandidaten standaard telefonisch én persoonlijk. De persoonlijke gesprekken vinden plaats op ons kantoor in Düsseldorf / Airport City. De best passende kandidaten worden via een uitvoerige rapportage en een heldere aanbeveling aan onze opdrachtgever voorgesteld.
Match

Match

Een match is pas een match wanneer alle randvoorwaarden kloppen: Inhoudelijke kennis, netwerk, motivatie en de “klik” met het team. Om de kennismaking tussen opdrachtgever en de top-kandidaten in Nederland soepel te laten verlopen is één van onze consultants altijd bij het gesprek aanwezig. Als ondersteuning en als sparring partner om tot een goede en weloverwogen beslissing te komen. Samen over de finish, dat is het doel.

Meer weten over werving en selectie in Duitsland?

Branche-specifieke expertise

De Duitse markt wordt gekenmerkt door een aantal beeldbepalende branches, zoals de machinebouw, automobielindustrie en procesindustrie. Maar dit zijn uiteraard niet de enige branches, die kansen bieden voor Nederlandse bedrijven. Soms zijn het juist de kleinere en minder bekende branches, die toegankelijker en minder concurrentiegevoelig zijn. Voor onze werving en selectie activiteiten in Duitsland betekent dit vaak goed kijken en zoeken naar de juiste kandidaten. Maar wanneer het Nederlandse bedrijf over een aansprekende business propositie beschikt, dan lukt het vaak ook om de échte top-kandidaten te enthousiasmeren om bij het Nederlandse bedrijf te komen werken. Gateway to Germany is gespecialiseerd in de werving en selectie in Duitsland en beschikt over veel ervaring in vrijwel alle branches en sectoren.

Testimonials

Lifehammer Logo Industrie & Machinebouw
Gateway heeft zich grondig verdiept in ons bedrijf en de relevante markten die wij willen gaan bedienen in Duitsland. Op basis daarvan is een functieprofiel van de te zoeken kandidaat gemaakt. [...] We zijn in middels een aantal maanden onderweg met de nieuwe kandidaat, die inmiddels een behoorlijk aantal leads in de voor ons relevante markten heeft aangeboord.

Marcel Zegger, Chief Executive Officer

Bronkhorst Buitenleven Logo Lifestyle & Consumer Goods
De ogenschijnlijk kleine cultuur verschillen, zijn van wezenlijk belang die te weten voor het zaken doen in het buitenland. Door de Duitse achtergrond van de mensen van Gateway weten deze mensen als geen ander waar je op moet letten bij het zoeken naar de juiste personen.

Gert Hop, Directeur

Pearl Music Europe Logo Lifestyle & Consumer Goods
Duitsers en Nederlanders lijken op elkaar in veel aspecten, maar verschillen enorm in de zakelijke omgang. Duitsers denken en handelen vanuit een sterk hiërarchische gedachte. Naast de toetsing op inhoudelijke kennis, netwerk en motivatie was de toetsing op “soft skills” en een culturele match dus van belang. We hebben voor Gateway gekozen omdat zij voor het werven van Duits personeel met een op Duitsland gespecialiseerde recruitment consultant werken

Richard Steinbusch, European Sales Manager

Amphitec Logo Industrie & Machinebouw
"Met behulp van Gateway hebben een medewerker kunnen aantrekken welke zich specifiek richt op de Duitstalige markt. Gateway heeft het gehele proces begeleid van opstellen initiële profiel tot en met de aanstelling en verloning. Deze samenwerking verliep bijzonder prettig en professioneel."

Peter Paul du Buisson, Directeur

Koppert Cress Logo Food & Beverage
"Gateway to Germany heeft ons inmiddels een aantal keren bij gestaan bij het zoeken naar geschikte kandidaten voor vacatures in Duitsland. Wij zijn van mening dat je in elk land beter kan werken met lokale mensen, native speaking, netwerk opgebouwd, kennis van cultuur etc."

Bart Leemans, Director New Business & Large Accounts

Goudsmit Magnetics Logo Industrie & Machinebouw
"Wij waren al actief op de Duitse markt maar het zelfstandig sourcen van goede kandidaten kunnen wij niet. Daar was de hulp van Gateway zeer belangrijk. Ook bijzaken om de contracten in orde te krijgen kun je met ze bespreken zodat het ook juridisch voor beide partijen goed klopt."

Guy Mutsaerts, Sales Director

No Excess the Dutch clothing company Logo Fashion & Textiel
"De verkoopleider is nu bijna 2 jaar werkzaam bij ons en de resultaten zijn heel positief. Het verkoopapparaat uitgebreid met enkele nieuwe verkopers en het aantal klanten/ verkooppunten en dus ook de omzet is enorm toegenomen. Veel ‘Wunschkunden’ hebben No Excess inmiddels opgenomen."

Henry Potuijt, Financial Director

Nedap Logo Industrie & Machinebouw
"De Duitse zakelijke cultuur en werkwijze kunnen soms aanzienlijk verschillen met dat van de Nederlandse en dat geldt ook op recruitment gebied. Door middel van een open, directe en een professionele aanpak weet Gateway hier goed op in te spelen."

Andries Jan Oosterhof, Sales Director

Seacon Logistics Logo
"Hoewel Nederland en Duitsland buurlanden zijn, zijn de omgangsvormen en etiquette toch enorm verschillend. Wanneer hier geen aandacht voor is, is het voor een Nederlandse onderneming nagenoeg niet mogelijk in Duitsland actief te zijn."

Corné Geerts, Directeur

Stabiplan Logo Industrie & Machinebouw
"De prettige samenwerking met Gateway begon met het volgen van een workshop over Do’s en Don’ts voor Nederlanders die willen starten in Duitsland. Vervolgens hebben ze ons geholpen bij het vinden van onze eerste Duitse medewerker. Minstens zo belangrijk: ze fungeren als een altijd behulpzame vraagbaak die meedenkt bij vervolgstappen."

Edwin Schalk, Directeur

Cadac Logo Lifestyle & Consumer Goods
“Door de samenwerking met Gateway heb ik een geschikte sales professional aan kunnen nemen waardoor we niet aan slagkracht ingeboet hebben. Nu hij een paar maanden bij ons werkt is hij ‘on full-speed’ en volop met sales bezig. Dit geeft mij de ruimte om me te richten op verdere groei (in Duitsland).”

Tim Polman, Directeur

Naris Logo Software, Data & Analytics
“Wij werken nu bijna een jaar samen en heel gestaag groeit het aantal klanten in Duitsland. Er was eigenlijk geen sprake van een aanlooptijd. Het voelde direct goed. De bedoeling is om volgend jaar ons team in Duitsland met 2 of 3 personen uit te breiden.”

Erik van Marle, Directeur

FTNON Logo Industrie & Machinebouw
“De Duitse verkoper werkt nu meer dan 2 jaar bij FTNON. Hij heeft de kontakten zeer goed uitgebreid wat ook al tot de nodige verkopen heeft geleid. We zijn zeer blij met hem en de support welke Gateway gegeven heeft.”

Wilco Fauth, CEO

Business Cases

Voor veel van onze opdrachtgevers zijn wij de sleutel tot zakelijk succes in Duitsland. Of het gaat om strategische advisering over kansen op de Duitse markt of onze ondersteuning bij de werving en selectie van de juiste medewerkers in Duitsland: samen maken wij er en succes van! Hieronder een aantal business cases van onze klanten, voor wie wij succesvol personeel in Duitsland hebben geworven.