Iedereen die regelmatig in Duitsland zakendoet, zal dit ongetwijfeld opgevallen zijn. Zakendoen in Duitsland duurt vaak heel lang. Het lijkt alsof er geen einde komt aan beslissingsprocessen. Oneindig veel personen zijn betrokken en nog veel meer documenten moeten worden opgesteld en goedgekeurd. Waar wij in Nederland vaak zijn van het gewoon doen, proberen en testen, lijken ze dit concept in Duitsland nog niet zo goed te begrijpen. Of het ontbreekt aan de durf om gewoon een keer iets nieuws te proberen.

De reden hierachter heeft vaak alles te maken met het ontwijken van onnodige risico’s. Alles tot in het detail uitzoeken en schriftelijk vastleggen. Ook de baas bij beslissingen betrekken en het liefst ook nog de baas van de baas. Want als het door de baas is goedgekeurd, dan ben ik veilig. Helaas is dit wel de realiteit waar Nederlandse bedrijven mee geconfronteerd worden. Er zijn maar weinig shortcuts die naar een succesvolle deal leiden. Het hebben van geduld is voor een Nederlands bedrijf dan ook geen overbodige luxe, maar voorwaarde voor succes.

Aan de andere kant heeft het zakendoen in Duitsland ook wel voordelen. Wanneer je namelijk een klant een keer binnen hebt, dan is dat over het algemeen ook een hele loyale en trouwe klant. Veel loyaler en trouwer dan je van je Nederlandse klanten gewend bent. Zakelijke relaties duren vaak jaren en zijn niet zo zeer afhankelijk van externe factoren, zoals een concurrent die een betere prijs biedt of een nieuw idee van de inkoper.

Al met al dus een zinvolle investering om in je Duitse relatie net wat meer tijd te investeren. Heb je ambities voor de Duitse markt? Ben je nog niet helemaal zeker van de beste aanpak voor Duitsland? Neem dan contact op met de specialisten van Gateway to Germany (www.gatewaytogermany.nl). Wij helpen je graag op weg!