Sales Manager Duitsland

Veel Nederlandse bedrijven starten hun activiteiten op de Duitse markt met het recruitment van een sales manager in Duitsland. Doelstelling is in meestal om een business op te starten of het bestaande business verder uit te breiden. Ook wordt door het managerial element in de functie vaak rekening gehouden met een eventuele toekomstige uitbreiding van het sales team in Duitsland.

Maar wat zijn de verschillen met de Sales Manager functie die we ook in Nederland kennen? Wat verdient een Duitse Sales Manager en wat verwachten de kandidaten? Kortom: Waar moet u op letten bij het vinden van een Sales Manager in Duitsland? Hieronder geven wij – vanuit onze ervaring – antwoord op deze vragen. Wilt u meer informatie? Neem contact op via 030 252 6640 of vul het contactformulier in.

Key Account Manager Duitsland Img
Duitsland Kaart Outline Dots Map

Wat doet een Sales Manager in Duitsland?

In Nederland is Sales Manager een verzamelbegrip voor nagenoeg iedereen die in de sales werkt en regelmatig zaken aan het “managen” is. In Duitsland wordt de aanduiding Sales Manager uitsluitend voor een specifieke functie binnen de commerciële organisatie gebruikt. Wat een Sales Manager doet, laat zich het makkelijkst definiëren door te kijken naar wat hij niet doet. Zo is diegene géén lid van de directie, werkt niet alleen maar met key accounts en is normaalgesproken ook niet iemand die een business from scratch opstart, zoals een business development manager dat doet.

Daarentegen kan een Sales Manager wel vanuit een breed takenpakket een bestaande business laten doorgroeien. Dit door andere verkopers aan te sturen, klanten te werven en te binden en in samenspraak met de Duitse of Nederlandse directie advies te geven. Over het algemeen zijn Sales Managers de oren en ogen op de Duitse markt. Hun input is daarom ook van belang bij de ontwikkeling van een commerciële strategie.

Een Sales Manager staat boven de accountmanagers en rapporteert aan de Sales Director of Geschäftsführer. In Duitsland wordt deze functie niet per sé verbonden met personeelsverantwoordelijkheid. De rol van Sales Manager is vaak een belangrijke commerciële functie binnen kleinere en middelgrote bedrijven. Binnen het grootbedrijf is dit een minder gebruikelijke functieaanduiding. Men hanteert daar vaker de functietitel accountmanager of key account manager.

Wat verdient een Sales Manager in Duitsland?

In Duitsland is Sales Manager een brede functie en bestaat in veel verschillende branches. Juist de branche is de belangrijkste indicator voor het salaris. Als uitgangspunt geldt daarbij: des te gefragmenteerder de klanten, des te lager de salarissen. Denk daarbij aan sectoren als de algemene industrie, machinebouw, toelevering en kleinschalige retail. Wanneer in tegenstelling een klein aantal klanten een grote inkoopkracht heeft, dan vallen de salarissen hoger uit. Zoals bij de verkoop aan klanten binnen de automotive, FMCG, lifestyle en fashion.

Met name de Sales Managers in een geconcentreerde markt verkeren in een extreem comfortabele positie. Ze zijn een gewild headhunting-object en hebben vrijwel altijd meerdere aanbiedingen van nieuwe werkgevers voorliggen. Hier is het dus zaak om een aantrekkelijk en helder aanbod neer te zetten.

Het is in Duitsland gebruikelijk om met een variabele salariscomponent te werken. Deze ligt tussen de 10% en maximaal 30% van het totale package. Een hoger percentage is niet aan te bevelen en wordt in de meeste gevallen ook door de kandidaten niet gewaardeerd. Vakantiegeld en kerstgratificatie zijn niet verplicht in Duitsland. In vrijwel alle gevallen is een auto van de zaak gebruikelijk, waarbij ook privé gereden mag worden. Zaken als telefoon, laptop, tablet zijn vanzelfsprekend.

Klantenstructuur in Duitsland Salaris (per jaar)
Geconcentreerde markt, relatief weinig maar grote klanten €80.000 - €120.000 *
Gefragmenteerde markt, relatief veel maar kleine klanten €40.000 - €65.000 *

*regionale verschillen