De spannende eerste maanden met de nieuwe Duitse medewerker

Zó. Het zit erop. De HR-afdeling heeft goed werk geleverd. De nieuwe medewerker in Duitsland is gevonden en heeft het arbeidscontract is ondertekend. Blije gezichten alom. Maar wat gaat nu gebeuren? Wat kan je / mag je verwachten van je nieuwe Duitse medewerker in de eerste maanden? Hieronder geven wij een toelichting op de spannende eerste maanden met een nieuwe medewerker in Duitsland.

Samenwerken met een Duitse medewerker, communiceren met een Duitse werknemer, plannen opstellen, begeleiden, ondersteunen, er een succes van het avontuur Duitsland maken. En dat voor de achtergrond van culturele verschillen tussen Nederland en Duitsland. Kortom: een leerzame periode voor vrijwel al onze klanten en ondernemers met groeiplannen voor de Duitse markt.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een vestiging van Gateway in Düsseldorf opgestart. Inclusief het recruitment van nieuwe medewerkers, selectie, contractonderhandeling, inwerken en begeleiden. Dat is toen een enorm leerzame ervaring geweest en inmiddels kan ik gerust stellen dat zij ons als bedrijf nóg beter hebben gemaakt. We hebben leuke collega’s, heel veel kennis en ervaring, maar ook een bredere mindset gewonnen.

Om een wat beter beeld te krijgen heb ik aan een aantal van onze klanten gevraagd, hoe zij de eerste 12 maanden met hun nieuwe medewerker in Duitsland hebben ervaren. Hieruit blijkt dat onze ervaringen toch aardig met elkaar overeenkomen. Het begint altijd op een roze wolk. Tenslotte hebben wij samen met de klant een intensief traject afgelegd om de best passende kandidaat in Duitsland te vinden. Na heel wat gesprekken is de top-kandidaat gevonden en de arbeidsovereenkomst ondertekend. Vol enthousiasme gaat men aan de slag.

Wat daarna volgt is vaak een intensieve inwerkperiode op het Nederlandse hoofdkantoor. Hierbij zijn vaak meerdere mensen vanuit sales, binnendienst, marketing en directie betrokken. Een eerste inhoudelijke kennismaking met de nieuwe Duitse verkoper en meteen ook de eerste interculturele hobbels. Pffff…. wat een vragen heeft die nieuwe medewerker allemaal! Wil alles weten van het product en de techniek. En borrelen naar werktijd is blijkbaar een concept dat we nog eens goed aan hem/haar moeten uitleggen.

Daarna is de tijd gekomen voor de nieuwe Duitse medewerker om zelfstandig de eerste stappen te zetten in Duitsland. Veel bellen, veel reizen, veel afspraken en regelmatig contact met de collega’s in Nederland. Alle stappen worden besproken en voor vrijwel alles heeft de medewerker goedkeuring van zijn leidinggevende nodig. Niet dat de Nederlandse organisatie dat eist. Zit gewoon in het beestje. Zekerheid voor alles. Met verloop van tijd zal dit overigens wel minder worden.

En juist op het moment dat de pfff-momenten het maximum hebben bereikt en er nog steeds geen omzet binnenkomt gebeurd het dan: de eerste order! En meteen wel eentje van formaat! Dat smaakt naar meer en vanaf dat punt begint op de Duitse markt een “normale” business ontwikkeling. Partijen zijn aan elkaar gewend, weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Business as usual in Duitsland dus. Samengevat: succes op de Duitse markt begint met het werven van de juiste medewerker. Maar de resterende 80% op weg naar succes behaal je door uitgebreid inwerken, goed begeleiden, stoïcijns volhouden en vertrouwen blijven houden in de door jou gekozen persoon én strategische route!

Samenwerken met een Duitse medewerker, communiceren met een Duitse werknemer, plannen opstellen, begeleiden, ondersteunen, er een succes van het avontuur Duitsland maken. En dat voor de achtergrond van culturele verschillen tussen Nederland en Duitsland. Kortom: een leerzame periode voor vrijwel al onze klanten en ondernemers met groeiplannen voor de Duitse markt.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een vestiging van Gateway in Düsseldorf opgestart. Inclusief het recruitment van nieuwe medewerkers, selectie, contractonderhandeling, inwerken en begeleiden. Dat is toen een enorm leerzame ervaring geweest en inmiddels kan ik gerust stellen dat zij ons als bedrijf nóg beter hebben gemaakt. We hebben leuke collega’s, heel veel kennis en ervaring, maar ook een bredere mindset gewonnen.

Om een wat beter beeld te krijgen heb ik aan een aantal van onze klanten gevraagd, hoe zij de eerste 12 maanden met hun nieuwe medewerker in Duitsland hebben ervaren. Hieruit blijkt dat onze ervaringen toch aardig met elkaar overeenkomen. Het begint altijd op een roze wolk. Tenslotte hebben wij samen met de klant een intensief traject afgelegd om de best passende kandidaat in Duitsland te vinden. Na heel wat gesprekken is de top-kandidaat gevonden en de arbeidsovereenkomst ondertekend. Vol enthousiasme gaat men aan de slag.

Wat daarna volgt is vaak een intensieve inwerkperiode op het Nederlandse hoofdkantoor. Hierbij zijn vaak meerdere mensen vanuit sales, binnendienst, marketing en directie betrokken. Een eerste inhoudelijke kennismaking met de nieuwe Duitse verkoper en meteen ook de eerste interculturele hobbels. Pffff…. wat een vragen heeft die nieuwe medewerker allemaal! Wil alles weten van het product en de techniek. En borrelen naar werktijd is blijkbaar een concept dat we nog eens goed aan hem/haar moeten uitleggen.

Daarna is de tijd gekomen voor de nieuwe Duitse medewerker om zelfstandig de eerste stappen te zetten in Duitsland. Veel bellen, veel reizen, veel afspraken en regelmatig contact met de collega’s in Nederland. Alle stappen worden besproken en voor vrijwel alles heeft de medewerker goedkeuring van zijn leidinggevende nodig. Niet dat de Nederlandse organisatie dat eist. Zit gewoon in het beestje. Zekerheid voor alles. Met verloop van tijd zal dit overigens wel minder worden.

En juist op het moment dat de pfff-momenten het maximum hebben bereikt en er nog steeds geen omzet binnenkomt gebeurd het dan: de eerste order! En meteen wel eentje van formaat! Dat smaakt naar meer en vanaf dat punt begint op de Duitse markt een “normale” business ontwikkeling. Partijen zijn aan elkaar gewend, weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Business as usual in Duitsland dus. Samengevat: succes op de Duitse markt begint met het werven van de juiste medewerker. Maar de resterende 80% op weg naar succes behaal je door uitgebreid inwerken, goed begeleiden, stoïcijns volhouden en vertrouwen blijven houden in de door jou gekozen persoon én strategische route!