Business Case: Key Account Manager Bags & Accessories
Steve Madden, het hippe schoenenmerk uit New York, begon in 1990 met de opbouw van het inmiddels internationaal bekende label. Sinds 2016 is Steve Madden ook in Europa verkrijgbaar. De ontwikkeling is steil geweest. Aanvankelijk werden de laarzen, high-heels, sneakers, sandalen verkocht vanuit de collectie van de ontwerper. Nu zijn ze te vinden in veel van 's werelds meest exclusieve winkels. Duitsland is één van de belangrijkste markten in Europa voor Steve Madden en zeer succesvol met de schoenen business. Nu het hele assortiment horloges, sieraden, handtassen, riemen, zonnebrillen, bovenkleding en kousen omvat, is het merk Steve Madden flink aan het groeien.
Vraagstelling
Steve Madden heeft al twee Key Account Managers voor het segment schoenen in dienst in Duitsland. In 2022 heeft Gateway to Germany ook de Country Sales Manager voor het bedrijf gevonden. Nu heeft Steve Madden de opdracht gegeven om de eerste Key Account Manager voor Tassen & Accessoires te vinden om dit marktsegement voor het label in Duitsland te ontplooien.
De ideale kandidaat moet zeker afkomstig zijn uit de sales van handtassen (ongeveer 5 jaar ervaring op dit gebied) en een netwerk hebben op dit gebied in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Bij voorkeur komt de persoon uit een vergelijkbaar merk en heeft ervaring in het luxe segment. Daarnaast is het voor deze functie erg belangrijk dat de persoon zeer zelfstandig en op afstand kan werken, aangezien het een klein team is in Duitsland zonder lokaal kantoor.
Vanzelfsprekend moet de persoon in kwestie ook bij het bestaande team en het merk Steve Madden passen en het merk kunnen vertegenwoordigen.
Aanpak
Gateway to Germany zocht naar geschikte kandidaten op Xing en LinkedIn en heeft ze rechtstreeks benaderd. Het profiel dat wij zochten was niet eenvoudig, omdat de tassenbusiness vergeleken met de schoenenbusiness vele malen kleiner is.
Wij zijn op zoek gegaan naar kandidaten die in het segment van de luxetassen in de verkoop werken en startten onze search in Noordrijn-Westfalen, zodat de nabijheid van het hoofdkantoor in Nieuwkuijk gewaarborgd zou kunnen worden. Na enkele telefoontjes kwamen we erachter dat niet alle merken eigen medewerkers in het tassensegment hebben, maar dit vaak uitbesteden aan bureaus. Daarom hebben we direct bij de merken gekeken, maar ook bij bureaus die in opdracht van een bepaald merk de distributie verzorgen. Veel kandidaten pasten niet helemaal, omdat ze geen netwerk hadden in de branche of omdat ze nog niet genoeg ervaring hadden opgedaan in het segment. Anderen pasten niet bij het merk Steve Madden en weer anderen pasten niet omdat ze zich niet konden voorstellen zelfstandig vanuit hun thuiskantoor te werken.
Resultaat
Gateway to Germany kon na ongeveer 10 telefoongesprekken en meer dan 100 gecontacteerde kandidaten een shortlist van 3 geschikte kandidaten voorleggen, die allemaal voldeden aan de wensen en functie-eisen van Steve Madden.
Eén kandidaat was bijzonder overtuigend, omdat zij precies de juiste knowhow, het juiste netwerk, de werkervaring en de juiste persoonlijkheid had om bij het merk Steve Madden en het bestaande team te passen. Deze kandidaat heeft precies dit werk al voor twee tassenmerken zeer succesvol gedaan en kon een netwerk in de hele DACH-regio opbouwen en was zelf overtuigde klant van Steve Madden, zodat ze de brand ook goed kan vertegenwoordigen. Ze zag in het functieprofiel van Key Account Manager een hele leuke uitdaging om de business, waarin zij veel ervaring in heeft, voor een bekend label zoals Steve Madden op te bouwen.
Dit zegt Steve Madden over de samenwerking met Gateway to Germany
"In het verleden hebben wij reeds prettig met Gateway to Germany samengewerkt."
Patrick Bertens, Managing Director
Tegen welke uitdagingen liep je aan bij de uitbreiding op de Duitse markt?
Wij waren op zoek naar een nieuwe Country Sales Manager voor DACH in een krappe arbeidsmarkt.
Wat was voor jullie de reden om Gateway in te schakelen?
In het verleden hebben wij reeds prettig met Gateway to Germany samengewerkt.
Waardoor kon Gateway je overtuigen om de juiste partner voor ‚het thema Duitsland‘ te zijn?
Dezelfde reden waardoor wij hen ingeschakeld hebben.
Hoe verliep de samenwerking – intake tot contractondertekening – en waren jullie daar tevreden mee?
Zeer tevreden. Prettige partij om mee samen te werken!