De recruitmentbranche is aan continue veranderingen onderhevig. De ontwikkelingen in de 21e eeuw volgen elkaar snel op. Helemaal nu we te maken hebben met een wereldwijde pandemie. De effecten daarvan zie je direct terug in de manier waarop het recruitmentproces wordt uitgevoerd. Als we het hebben over trends op recruitmentgebied dan kunnen we wel stellen dat de Nederlandse markt progressief en innovatief is. De Duitse recruitmentmarkt tendeert naar een langzamer proces gestuurd systeem. Desondanks zijn er binnen het recruitment in Duitsland ook trends zichtbaar.
Recruitment in Duitsland wordt digitaler
In Nederland is de tendens al langer gaande, maar in de afgelopen jaren is het werving- en selectieproces in Duitsland ook digitaler geworden. Dit betekent dat onder werknemers de populariteit van onlineplatforms almaar toeneemt. Jobboards krijgen dus een grotere betekenis voor werkgevers in de zoektocht naar talent in Duitsland.
Tot voor kort publiceerden Duitse organisaties hun vacatures voornamelijk in kranten, regionale bladen of vaktijdschriften. De laatste jaren is dat sterk verschoven en op dit moment wordt het overgrote deel van de vacatures online geplaatst. Eind 2019 lag het aantal werkgevers met online jobadvertenties bij 75%. Opmerkelijk is het misschien ook wel dat 25% van de Duitse bedrijven nog altijd hun vacatures “offline” invullen.
Van offline naar online
Uit onderzoek blijkt dat de personeelsaanwas bij Duitse bedrijven grotendeels voortkomt uit aanbevelingen. Op een tweede plek staat de toestroom van nieuw talent via vacatures op de bedrijfspagina. Op plaats drie staat de samenwerking met bemiddelaars en op de vierde plek komen de online-advertenties via jobportals. Opvallend is dus de kentering van offline naar online.
In de lijn der verwachtingen ligt dan ook dat nieuwe werknemers bij de grootste Duitse bedrijven voornamelijk met online-advertenties worden binnengehaald. In Duitsland zijn er verschillende platforms. De bekende internationale spelers als Indeed en Stepstone zijn ook in Duitsland actief, maar er zijn ook kleinere, minder bekende, specialistische platforms per branche.
Mobile recruiting in Duitsland
In de werving van nieuwe talenten vindt ook een verschuiving plaats in het gebruik van het medium. Zo zie je dat mobile recruiting steeds belangrijker wordt. Kandidaten willen op hun mobiele devices makkelijk toegang krijgen tot vacatures. Platforms als Xing en Linkedin hebben apps waarmee kandidaten makkelijk en snel hun inbox in de gaten kunnen houden. Wil je ze bereiken? Stuur dan een bericht dat makkelijk te openen is op de mobiele telefoon of tablet.
Employer Branding
Een duidelijke ontwikkeling zie je ook op het gebied van Employer Branding. Vrijwel elk gerenommeerd Duits bedrijf heeft op Linkedin en/of Xing een bedrijfspagina. Naast dat dit een interessante marketingtool is voor potentiele klanten, kan het ook het imago van de organisatie versterken voor de aanwas van nieuwe talenten. Het laat niet alleen zien waar het bedrijf goed in is, maar ook wat jouw organisatie als werkgever onderscheidt van andere bedrijven.
Door corona versnelde recruitment trends
Tenslotte zien we nog twee trends in het recruitment in Duitsland die door Covid-19 meer aandacht hebben gekregen en versneld zijn. Het thema digitalisering behandelden we al aan het begin van dit artikel. Veel processen zijn digitaler geworden, zo ook het wervings- en selectietraject. Deels is dat noodzakelijk kwaad, maar ondanks dat een videogesprek een persoonlijke meeting nooit zal vervangen, kun je met een eerste online- kennismaking al wel een goed beeld krijgen van een kandidaat. Het recruitmentproces wordt versneld omdat het makkelijker is gesprekken in te plannen. De time-to-hire gaat daarmee omlaag en je zult meer tijd hebben voor de onboarding in plaats van een lang selectietraject.
Ten tweede zien we dat er in Duitsland meer aandacht is gekomen voor de optie om thuis te werken. Ondanks dat veel Duitsers echte kantoortijgers zijn, zie je dat werknemers in toenemende mate hybride gaan werken. Met een paar dagen op kantoor en een aantal dagen vanuit de “Home-Office.” Dit heeft een positief effect op de work-life-balance en zorgt ervoor dat werknemers ontspannen en minder gestrest zijn, wat uiteindelijk de productiviteit verhoogt. In bepaalde functies was dit al gebruikelijk, maar door de pandemie is er over de gehele bandbreedte een verschuiving zichtbaar.
Wat doet Gateway?
Gateway to Germany is gespecialiseerd in het recruitment van Duitse medewerkers voor Nederlandse organisaties. Onze kerncompetentie is het recruitment van Duitse medewerkers op het gebied van sales, techniek en management in Duitsland.
Ons onderscheidend vermogen ligt in onze inhoudelijke kennis van de Duitse markt, het zakelijke proces en de rol van personen binnen organisaties. Hierdoor helpen wij onze opdrachtgevers al bijna 20 jaar om fouten te voorkomen en het potentieel op de Duitse markt optimaal te benutten. Meer weten? Neem dan contact op met Gateway to Germany!