Business Case: Account Manager NRW
Onze opdrachtgever Goudsmit Magnetics is een van 's werelds grootste fabrikanten van magneetsystemen. Goudsmit Magnetics ontwikkelt, produceert en verkoopt al meer dan 60 jaar hightech magneetcomponenten en industriële magneetsystemen. Magneten worden onder meer gebruikt voor het filteren en scheiden van materiaalstromen, het automatiseren van de plaatstaalproductie en het recyclen van afvalstromen.
Werken met Goudsmit Magnetics garandeert haar klanten dat de geleverde magneet het bestaande probleem oplost en voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen. Bovendien staan innovatie, kwaliteit en klantgerichtheid bij Goudsmit in zijn algemeenheid hoog in het vaandel. De magneten worden toegepast in diverse industrieën, zoals de voedingsmiddelenindustrie, chemische industrie, machinebouw, automotive productie en recycling.
Vraagstelling
Goudsmit Magnetics is een bestaande klant van Gateway en Gateway. In het verleden mochten we bij de werving en selectie van een aantal medewerkers in verschillende regio’s het bedrijf al ondersteunen. Toen Goudsmit ons in 2023 voor een nieuwe positie benaderde, had het bedrijf reeds 3 mededewerkers in de buitendienst in dienst. Eén van hen had het besluit genomen om het bedrijf te verlaten. Gateway to Germany kreeg de opdracht om voor de regio Noordrijn-Westfalen een opvolger te vinden.
Het profiel dat Goudsmit voor ogen had, was heel precies gedefinieerd. De persoon moest uit een van de sectoren komen waarin Goudsmit actief is. Dat kon bijvoorbeeld de staalindustrie, de voedingsmiddelenindustrie of machinebouw/fabrieksbouw zijn. De Account Manager moet een technische opleiding hebben en ook technische kapitaalgoederen kunnen verkopen die uitleg behoeven. Iemand die alleen ervaring had met de verkoop van consumentengoederen, maar geen technische achtergrond had, zou voor Goudsmit geen interessante kandidaat zijn, omdat de verkoopprocessen zo verschillend zijn. De persoon moest in Noordrijn-Westfalen wonen en bovendien goed Engels spreken. Daarnaast moest de persoon niet terugdeinsen van een goede mix (ca. 50/50) tussen in thuiskantoor en ‘on the road’ werken. Daarnaast was loyaliteit een belangrijk beoordelingscriterium voor Goudsmit, omdat de fluctuatiegraad binnen het bedrijf erg laag is. Tot slot had de persoon idealiter ook een netwerk tot potentiële interessante klanten voor Goudsmit.
Aanpak
Gateway to Germany gebruikte zowel LinkedIn als Xing om te zoeken naar geschikte kandidaten in Noordrijn-Westfalen die precies aan dit profiel voldeden. We hebben veel kandidaten aangeschreven en tegelijkertijd een advertentie op LinkedIn geplaatst. Tijdens de telefooninterviews bleek echter vaak dat de persoon niet precies het juiste netwerk had, niet bekend was met de verkoop van kapitaalgoederen of bij voorkeur toch minder vanuit huis werkte.
Resultaat
Uiteindelijk werden drie kandidaten aan Goudsmit voorgesteld, nadat we zelf meer dan 20 telefonische interviews hebben gevoerd. Het betrof hier een vrouw uit de kunststofindustrie, een man uit de voedingsmiddelenindustrie en een man uit de staalindustrie. Helaas trok de kandidate haar sollicitatie in voor het eerste gesprek, waardoor Goudsmit nog twee kandidaten had om uit te kiezen. Beide kandidaten werden uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Uiteindelijk werd de kandidaat aangenomen die al 15 jaar werkzaam was bij een fabrikant van machines voor de voedingsmiddelenindustrie. Hij beschikte over het juiste netwerk en paste over het geheel genomen goed bij Goudsmit. Daardoor is het buitendienstteam weer op de gewenste sterkte en kunnen de ambities van Goudsmit op de Duitse markt verder vormgegeven worden.
Dit zegt Goudsmit Magnetics over de samenwerking met Gateway to Germany