Zo, het zit erop, de HR-afdeling heeft goed werk geleverd. De nieuwe Duitse medewerker is gevonden en heeft het arbeidscontract ondertekend. Blije gezichten alom. Maar wat gaat er nu gebeuren? Wat kan en mag je verwachten van je nieuwe Duitse medewerker in de eerste maanden? Hieronder geven wij een toelichting op deze spannende eerste maanden met een nieuwe medewerker in Duitsland.
Een Duitse medewerker in dienst nemen
Samenwerken met een Duitse medewerker, communiceren met een Duitse werknemer, plannen opstellen, begeleiden, ondersteunen en een succes van het avontuur ‘Duitsland’ maken. En dat terwijl er op de achtergrond zoveel culturele verschillen tussen Nederland en Duitsland spelen. Kortom: een leerzame periode voor vrijwel al onze klanten en ondernemers met groeiplannen voor de Duitse markt.
Een leerzame ervaring
Ik heb zelf in 2016 een vestiging van Gateway in Düsseldorf opgericht. Inclusief het recruitment van nieuwe Duitse medewerkers, selectie, contractonderhandeling, inwerken en begeleiden. Dat is toen een enorm leerzame ervaring geweest en inmiddels kan ik gerust stellen dat zij ons als bedrijf nóg beter hebben gemaakt. We hebben leuke collega’s, heel veel kennis en ervaring, maar er is ook een bredere mindset gekomen.
Vol enthousiasme aan de slag
Om een wat beter beeld te krijgen, heb ik een aantal van onze klanten gevraagd hoe zij de eerste 12 maanden met hun nieuwe medewerker in Duitsland hebben ervaren. Hieruit blijkt dat onze ervaringen eigenlijk aardig goed met elkaar overeenkomen. Het begint altijd op een roze wolk. Wij hebben samen met de klant een intensief traject afgelegd om de best passende kandidaat in Duitsland te vinden. Na heel wat gesprekken is de top-kandidaat gevonden en de arbeidsovereenkomst ondertekend. Vol enthousiasme gaat men aan de slag.
Intensieve inwerkperiode
Wat daarna volgt is vaak een intensieve inwerkperiode op het Nederlandse hoofdkantoor. Hierbij zijn vaak meerdere mensen vanuit sales, binnendienst, marketing en directie betrokken. Een eerste inhoudelijke kennismaking met de nieuwe Duitse medewerker en meteen ook de eerste interculturele hobbels. Pffff…. wat een vragen heeft die nieuwe medewerker allemaal! Hij/zij wil alles weten over het product en de techniek. En borrelen na werktijd is blijkbaar een concept dat we nog eens goed moeten uitleggen.
De eerste stappen in Duitsland
Daarna is de tijd gekomen voor de nieuwe Duitse medewerker om zelfstandig de eerste stappen te zetten in Duitsland. Veel bellen, veel reizen, veel afspraken en regelmatig contact met de collega’s in Nederland. Alle stappen worden besproken en voor vrijwel alles vraagt de medewerker goedkeuring van zijn leidinggevende. Niet dat de Nederlandse organisatie dat eist, dit zit gewoon in het aard van het beestje. Zekerheid voor alles. Na verloop van tijd zal dit overigens wel minder worden.
De eerste order!
En juist op het moment dat de pfff-momenten het maximum hebben bereikt en er nog steeds geen omzet binnenkomt, gebeurt het dan: de eerste order! En meteen wel eentje van formaat! Dat smaakt naar meer en vanaf dat punt begint op de Duitse markt een “normale” business ontwikkeling. Partijen zijn aan elkaar gewend, weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Business as usual in Duitsland dus. Samengevat: succes op de Duitse markt begint met het werven van de juiste Duitse medewerker. Maar de resterende 80% op weg naar succes behaal je door uitgebreid inwerken, goed begeleiden, stoïcijns volhouden en vertrouwen blijven houden in de door jou gekozen persoon én strategische route!
Zakendoen in Duitsland met Gateway to Germany
Gateway to Germany ondersteunt en begeleidt al twintig jaar Nederlandse bedrijven die hun business naar Duitsland willen uitbreiden of al langer actief zijn op de Duitse markt. We helpen jouw organisatie bij het vinden van de juiste medewerker, strategisch advies en het opstellen van een Duits arbeidscontract of een GmbH. Neem contact met ons op.
Enrico Kretschmar Directeur – Gateway to Germany