Personeel werven in Duitsland

Personeel werven in Duitsland voor het beste resultaat

Overweegt uw organisatie uit de breiden naar Duitsland of bent u op zoek naar versterking voor een bestaand team? In beide gevallen ligt de oplossing in het werven van Duitse werknemers. De juiste medewerkers vinden die uw bedrijf op de Duitse markt vertegenwoordigen, kan onder meer door de krappe arbeidsmarkt echter nog wel ingewikkeld zijn. Een specifieke aanpak voor het succesvol werven van Duits personeel is daarom essentieel. De werkwijze van Gateway to Germany is erop gericht om de verwachtingen van Duits personeel en Nederlandse werkgevers bij elkaar te brengen.

Personeel werven in Duitsland is ons speerpunt. Sinds 2001 is Gateway to Germany er al op gebrand ambitieuze kandidaten, die voor het beste resultaat op de Duitse markt gaan, te vinden. Naast de personeelswerving in Duitsland kunt u bij ons ook terecht voor strategisch advies, ondersteuning bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst volgens Duits recht en het oprichten van een GmbH. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via 030 252 6640 of via het contactformulier.

Duits personeel werven per functie

Sales & marketing

Om in Duitsland resultaten te boeken is het essentieel om gemotiveerde sales professionals aan te trekken. Iemand die bij klanten binnenstapt en ze van uw product of dienst weet te overtuigen. Dit geldt niet alleen voor bedrijven die hun eerste stappen zetten, maar ook voor organisaties die al langer actief zijn op de Duitse markt. Gateway to Germany ondersteunt al jarenlang Nederlandse bedrijven bij het werven van personeel in Duitsland. Daarbij gaat het vaak om de volgende functies:
  • Verkoper / Vertegenwoordiger
  • Accountmanager
  • Sales Manager
  • Key Accountmanager
  • Business Development Manager
 

Techniek & service

In de Duitse markt zit ontzettend veel potentie voor Nederlandse bedrijven. Klanten in Duitsland stellen over het algemeen hoge eisen aan techniek, kwaliteit en klantenservice. Een team met technisch specialisten die klanten begeleiden en ontzorgen mag daarom niet ontbreken. Gateway to Germany is gespecialiseerd in het werven van Duits personeel met een technische achtergrond. Daarbij gaat het vaak om de volgende functies:

  • Sales Engineer Duitsland
  • Project Engineer Duitsland
  • Technical Service Manager Duitsland
  • (Technische) Support medewerker
  • Servicetechnicus in de buitendienst
  • Field Service Engineer

 

Directie & management

Voor veel Nederlandse bedrijven is het zinvol om een GmbH in Duitsland op te zetten. Dat Duitse dochterbedrijf dient dan wel doeltreffend gemanaged te worden door een Duits managementteam en/of directeur. Dankzij onze branchekennis, tweetaligheid en zakelijke ervaring op directie niveau is Gateway to Germany de beste partner voor het werven van Duits personeel in onder andere deze functies:

  • Directeur / Geschäftsführer GmbH
  • Sales Director / commercieel directeur
  • Country Manager

Waarom Gateway to Germany?

  • De juiste deuren openen

    Wij werven al sinds 2001 personeel in Duitsland voor Nederlandse organisaties. We weten waar de kansen liggen voor ondernemers, maar ook welke professional uw bedrijf in Duitsland succesvol gaat maken. Door onze ruime ervaring met personeelswerving in Duitsland kunnen we u van advies op maat voorzien en vinden we de juiste kandidaat.


  • De vonk moet overslaan

    Onze gepassioneerde consultants zijn native Duits en kennen het belang van een goede match tussen de medewerker in Duitsland en het Nederlandse team: Zonder ‘klik’ zal commercieel succes uitblijven. Daarom houden wij rekening met de bedrijfscultuur binnen uw organisatie en maken we dit onderdeel van onze wervingsstrategie.


  • Op z’n Duits en in het Duits!

    Bij ons kunt u terecht voor het complete pakket: van strategisch advies tot het werven van Duits personeel, maar we bieden ook deskundige ondersteuning aan bij het opstellen van een Duits arbeidsovereenkomst en oprichten van een Duitse GmbH. Zo zorgen we dat alles direct én goed geregeld is!

Branche specifieke aanpak bij het werven van personeel in Duitsland

De Duitse markt kent een aantal iconische branches en industrieën, zoals de machinebouw en de automobielindustrie. Dat betekent niet dat Nederlandse bedrijven alleen in die sectoren resultaten kunnen boeken. Integendeel, soms zijn het juist de minder voor de hand liggende branches die toegankelijker en minder concurrentiegevoelig zijn. Gateway to Germany zet zich al 20 jaar in om de ambities van Nederlandse bedrijven te verwezenlijken. In die tijd hebben we veel ervaring opgedaan met het werven van personeel in Duitsland binnen verschillende branches. De ene bedrijfstak is de andere niet. Een strategie, specifiek gericht op de organisatie, is daarom essentieel voor zakelijk succes. Wij kennen het klappen van de zweep in elke branche en passen onze aanpak daarop aan. In de business cases kunt u meer lezen over de praktische uitwerking van de verschillende wervingstactieken voor de Duitse markt.

FAQs: Personeel werven in Duitsland

Personeel werven in Duitsland, hoe werkt dat?

In feite verschilt de aanpak van het personeel werven in Duitsland niet zo veel van de Nederlandse praktijk. In Duitsland werken ze ook met vacatures, jobportals, social media, enz. Echter zal het werven van Duits personeel alleen succesvol zijn als er goed op de details gelet wordt. Denk daarbij aan een vacature in Duitse stijl, het benaderen van kandidaten in het Duits en de kennis om op de juiste plekken te zoeken.

Wat maakt personeelswerving in Duitsland anders dan in Nederland?

In Duitsland wordt het werven van personeel gezien als een proces. Iedere kandidaat zal hetzelfde proces moeten doorlopen, er zijn geen shortcuts. Daarnaast gaat het bij de oosterburen veel meer om diploma’s, certificaten en andere getuigschriften, die bewijzen immers dat je iets kan. Ook al komt de kandidaat zo goed over, als de vaardigheden niet schriftelijk te bewijzen zijn, dan wordt het lastig. In het artikel de drie belangrijkste verschillen met Nederland leest u meer over de personeelswerving in Duitsland en Nederland.

Waarom een specifieke aanpak bij het werven van Duits personeel?

Bij het werven van personeel in Duitsland gaat het echt om een andere doelgroep dan Nederlanders. Een belangrijk onderdeel van de personeelswerving is het omgaan met culturele verschillen. Zo wil een Duitse kandidaat bijvoorbeeld anders benaderd worden en heeft andere verwachtingen van zijn werkgever dan een Nederlandse kandidaat. Het komt erop neer die behoeftes te herkennen en daarmee goed om te gaan. Door een goed geschudde cocktail van Duitsers en Nederlanders kunnen wij goed op die verschillen inspelen.