Aanpak

In de afgelopen jaren is het aantal Nederlandse bedrijven met een Duitse vestiging sterk gegroeid. Dat betekent ook dat steeds meer Duitse medewerkers in loondienst zijn bij een Nederlands bedrijf. Dit is een flinke uitdaging voor de Nederlandse HR-afdeling en vaak verbonden aan een heleboel vragen. Bijvoorbeeld over het Duitse arbeidsrecht, Duitse contracten, belastingen en afdrachten. Maar de meest belangrijke vraag is vaak:

Hoe werkt recruitment in Duitsland en waar vind ik de juiste medewerkers?
Gateway to Germany is gespecialiseerd om Nederlandse organisaties te helpen en te adviseren bij het opzetten en uitbreiden van hun Duitse organisatie en de medewerkers in Duitsland. Daarbij houden wij altijd rekening met de aanwezige verschillen tussen Duitsers en Nederlanders, de Duitse markt en de Nederlandse organisatie. Wij adviseren vooral HR Managers, Sales Managers of directieleden bij alles wat bij het werken met Duits personeel komt kijken.

Verschillen tussen Nederland en Duitsland
Nederlanders en Duitsers lijken behoorlijk op elkaar. Desondanks zijn er grote verschillen met betrekking tot het recruitment van nieuwe medewerkers. Recruitment als bedrijfsproces berust in Nederland vooral op flexibiliteit, snelheid, het enthousiasmeren van elkaar (in de werving) en het beoordelen op generalistische en sociale vaardigheden (in de selectiefase). Enthousiasme en persoonlijke eigenschappen zijn in Nederland vaak belangrijker dan track-record, professionele skills en (technische) kwalificaties. Recruitment in Duitsland wordt daarentegen gezien als een objectief meetbaar en stuurbaar bedrijfsproces. Inhoudelijke diepgang, vaste proceslijnen en zakelijke gespreksvoering zijn de norm. Onderbouwing van het track-record door referenties en getuigschriften is gebruikelijk, evenals een focus op specifieke, vakinhoudelijke, technische vaardigheden van de kandidaat. Enthousiasme, flexibiliteit of humor spelen zelden een rol in de beoordeling. Professionele kwalificaties, track-record en skills zijn in Duitsland in vrijwel alle gevallen belangrijker dan persoonlijke en sociale eigenschappen.

Verbinding maken ondanks verschillen
Juist deze verschillen in de benadering van recruitment als bedrijfsproces maken het voor Nederlandse bedrijven vaak erg lastig om in Duitsland de juiste kandidaat te vinden. De optimale kandidaat is namelijk niet alleen in staat om succesvol zaken te doen met de Duitse doelgroep. Hij/zij dient ook over de juiste eigenschappen te beschikken om binnen de Nederlandse organisatie te kunnen aarden. Verbinding maken aan twee kanten, dat is in onze ervaring de meest belangrijke voorwaarde voor een langdurig succesvolle samenwerking.

Onze aanpak

Gateway to Germany heeft hiervoor een aanpak ontwikkeld, die ons in staat stelt om de juiste kandidaten in Duitsland te vinden en te enthousiasmeren om voor onze Nederlandse klant te werken. In de afgelopen 20 jaar hebben wij honderden recruitment-projecten in Duitsland succesvol uitgevoerd, kennis opgedaan, ons netwerk uitgebreid en aan de basis gestaan van een groot aantal succesverhalen van onze klanten op de Duitse markt.
Intake

Intake

Tijdens de intake willen wij alles weten over je bedrijf, de producten en de mensen. Plannen, doelstellingen en ambities voor de Duitse markt. Producten, markten en toepassingen voor Duitse klanten. Arbeidsvoorwaarden en employer benefits voor de kandidaat. Tijdens de intake bereiden wij je voor op wat het betekent om straks een Duitse medewerker in dienst te hebben. Contracten, belastingen, verzekeringen en misschien zelfs een Duitse GmbH om alles soepel te laten verlopen.

Werving

Werving

Wij combineren innovatieve ideeën en bewezen processen. Zowel in de directe benadering van klanten via de Duitse social media als ook via advertenties in online jobportals. In de afgelopen jaren hebben wij een aanpak ontwikkeld, die door Duitse kandidaten erg positief wordt ontvangen. Op z’n Duits en in het Duits uiteraard, maar wel op een leuke, open en oprecht geïnteresseerde manier. Vandaar dat wij altijd een beroep kunnen doen op een leuk netwerk aan kandidaten en tipgevers in Duitsland.
Gesprekken

Gesprekken

Wij interviewen alle kandidaten standaard telefonisch én persoonlijk. De persoonlijke gesprekken vinden plaats op ons kantoor in Düsseldorf / Airport City. De best passende kandidaten worden via een uitvoerige rapportage en een heldere aanbeveling aan onze opdrachtgever voorgesteld.
Match

Match

Een match is pas een match wanneer alle randvoorwaarden kloppen: Inhoudelijke kennis, netwerk, motivatie en de “klik” met het team. Om de kennismaking tussen opdrachtgever en de top-kandidaten in Nederland soepel te laten verlopen is één van onze consultants altijd bij het gesprek aanwezig. Als ondersteuning en als sparring partner om tot een goede en weloverwogen beslissing te komen. Samen over de finish, dat is het doel.

Wilt u ook méér bereiken op de Duitse markt?

Branche-specifieke expertise

De Duitse markt wordt gekenmerkt door een aantal beeldbepalende branches, zoals de machinebouw, automobielindustrie en procesindustrie. Maar dit zijn uiteraard niet de enige branches, die kansen bieden voor Nederlandse bedrijven. Soms zijn het juist de kleinere en minder bekende branches, die toegankelijker en minder concurrentiegevoelig zijn. Voor onze werving en selectie activiteiten in Duitsland betekend dit vaak goed kijken en zoeken naar de juiste kandidaten. Maar wanneer het Nederlandse bedrijf over een aansprekende business propositie beschikt, dan lukt het vaak ook om de échte top-kandidaten te enthousiasmeren om bij het Nederlandse bedrijf te komen werken. Gateway to Germany is gespecialiseerd in het recruitment in Duitsland en beschikt over veel ervaring in vrijwel alle branches en sectoren.

Testimonials

Pearl Music Europe Logo Lifestyle & Consumer Goods
Duitsers en Nederlanders lijken op elkaar in veel aspecten, maar verschillen enorm in de zakelijke omgang. Duitsers denken en handelen vanuit een sterk hiërarchische gedachte. Naast de toetsing op inhoudelijke kennis, netwerk en motivatie was de toetsing op “soft skills” en een culturele match dus van belang. We hebben voor Gateway gekozen omdat zij voor het werven van Duits personeel met een op Duitsland gespecialiseerde recruitment consultant werken

Richard Steinbusch, European Sales Manager

Amphitec Logo Industrie & Machinebouw
"Met behulp van Gateway hebben een medewerker kunnen aantrekken welke zich specifiek richt op de Duitstalige markt. Gateway heeft het gehele proces begeleid van opstellen initiële profiel tot en met de aanstelling en verloning. Deze samenwerking verliep bijzonder prettig en professioneel."

Peter Paul du Buisson, Directeur

Koppert Cress Logo Food & Beverage
"Gateway to Germany heeft ons inmiddels een aantal keren bij gestaan bij het zoeken naar geschikte kandidaten voor vacatures in Duitsland. Wij zijn van mening dat je in elk land beter kan werken met lokale mensen, native speaking, netwerk opgebouwd, kennis van cultuur etc."

Bart Leemans, Director New Business & Large Accounts

Goudsmit Magnetics Logo Industrie & Machinebouw
"Wij waren al actief op de Duitse markt maar het zelfstandig sourcen van goede kandidaten kunnen wij niet. Daar was de hulp van Gateway zeer belangrijk. Ook bijzaken om de contracten in orde te krijgen kun je met ze bespreken zodat het ook juridisch voor beide partijen goed klopt."

Guy Mutsaerts, Sales Director

No Excess the Dutch clothing company Logo Fashion & Textiel
"De verkoopleider is nu bijna 2 jaar werkzaam bij ons en de resultaten zijn heel positief. Het verkoopapparaat uitgebreid met enkele nieuwe verkopers en het aantal klanten/ verkooppunten en dus ook de omzet is enorm toegenomen. Veel ‘Wunschkunden’ hebben No Excess inmiddels opgenomen."

Henry Potuijt, Financial Director

Nedap Logo Industrie & Machinebouw
"De Duitse zakelijke cultuur en werkwijze kunnen soms aanzienlijk verschillen met dat van de Nederlandse en dat geldt ook op recruitment gebied. Door middel van een open, directe en een professionele aanpak weet Gateway hier goed op in te spelen."

Andries Jan Oosterhof, Sales Director

Seacon Logistics Logo
"Hoewel Nederland en Duitsland buurlanden zijn, zijn de omgangsvormen en etiquette toch enorm verschillend. Wanneer hier geen aandacht voor is, is het voor een Nederlandse onderneming nagenoeg niet mogelijk in Duitsland actief te zijn."

Corné Geerts, Directeur

Stabiplan Logo Industrie & Machinebouw
"De prettige samenwerking met Gateway begon met het volgen van een workshop over Do’s en Don’ts voor Nederlanders die willen starten in Duitsland. Vervolgens hebben ze ons geholpen bij het vinden van onze eerste Duitse medewerker. Minstens zo belangrijk: ze fungeren als een altijd behulpzame vraagbaak die meedenkt bij vervolgstappen."

Edwin Schalk, Directeur

Cadac Logo Lifestyle & Consumer Goods
“Door de samenwerking met Gateway heb ik een geschikte sales professional aan kunnen nemen waardoor we niet aan slagkracht ingeboet hebben. Nu hij een paar maanden bij ons werkt is hij ‘on full-speed’ en volop met sales bezig. Dit geeft mij de ruimte om me te richten op verdere groei (in Duitsland).”

Tim Polman, Directeur

Naris Logo Software, Data & Analytics
“Wij werken nu bijna een jaar samen en heel gestaag groeit het aantal klanten in Duitsland. Er was eigenlijk geen sprake van een aanlooptijd. Het voelde direct goed. De bedoeling is om volgend jaar ons team in Duitsland met 2 of 3 personen uit te breiden.”

Erik van Marle, Directeur

FTNON Logo Industrie & Machinebouw
“De Duitse verkoper werkt nu meer dan 2 jaar bij FTNON. Hij heeft de kontakten zeer goed uitgebreid wat ook al tot de nodige verkopen heeft geleid. We zijn zeer blij met hem en de support welke Gateway gegeven heeft.”

Wilco Fauth, CEO

Business Cases

Voor veel van onze opdrachtgevers zijn wij de sleutel tot succes in Duitsland. Of het gaat om strategische advisering over kansen op de Duitse markt of onze ondersteuning bij het recruitment van de juiste medewerkers in Duitsland: samen maken wij er en succes van! Hieronder een aantal business cases van onze klanten, die succesvol actief zijn op de Duitse markt.