Wat verdient een verkoper in Duitsland?

In onze gesprekken met Nederlandse bedrijven gaat het vaak om het werven van Duitse verkopers in Duitsland. Informatie over de inhoud van de functie, commerciële doelen en mogelijke klanten in Duitsland is vaak binnen het bedrijf al bekend.

Waar het aan schort is informatie over het te verwachten salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden voor een Duitse verkoper. Dit zorgt in veel gevallen voor interne discussie en onzekerheid, vooral omdat op internet vrijwel geen objectieve en dus bruikbare informatie beschikbaar is. Daarom willen wij graag vanuit onze praktische ervaring met werving en selectie in Duitsland informatie delen over dit belangrijke onderwerp.

Wij doen dit door middel van een reeks artikelen, waarin wij de salarisniveaus voor verschillende sales functies in Duitsland gaan toelichten:

  • Verkoper / Accountmanager
  • Sales Manager
  • Key Account Manager
  • Business Development Manager
  • Sales Director / Geschäftsführer

Wij vervolgen onze reeks artikelen met de functiegroep accountmanager Duitsland, die in de markt ook gewoon verkoper of vertegenwoordiger genoemd wordt.

Functie-inhoud & Duits-Nederlandse verschillen

De functiegroep accountmanager / verkoper / vertegenwoordiger is de laagste functie binnen een commerciële organisatie. Taak van de verkoper is het bezoeken van bestaande klanten en het winnen van nieuwe klanten binnen een specifiek verkoopgebied. De inhoud van de functieomschrijving is in Nederland en in Duitsland nagenoeg hetzelfde. Verschillen bestaan voornamelijk in de benaming van de functie. In Nederland wordt deze functie vaak aangeduid als accountmanager, in Duitsland is dit vaak een “Vertriebsmitarbeiter im Außendienst”. Een ander verschil is dat in Duitsland voor een dergelijke functie kleinere verkooprayons gedefinieerd moeten worden. Waar in Nederland een indeling in verkoopgebieden Noord, Midden en Zuid gebruikelijk is, wordt in Duitsland vaker onderscheid gemaakt naar Bundesland.

De functietitel verkoper Duitsland / accountmanager Duitse markt is tamelijk breed inzetbaar en niet gebonden aan een specifieke branche. Naast de geografische indeling is vaak ook sprake van een indeling per productgroep. Je kan dus binnen één bedrijf verkopers hebben voor de deelstaat NRW, die de staalbranche bewerken en een collega die gespecialiseerd is op de houtbranche. Hiërarchisch staat de accountmanager in Duitsland bij kleinere organisaties vaak direct onder een sales manager en in grotere organisaties onder een “Gebietsverkaufsleiter”, die wederom aan een sales manager Duitsland rapporteert.

Salarisniveau

Het salarisniveau van een verkoper in Duitsland / Accountmanager Duitse markt is uiteraard afhankelijk van branche en regio. Vergeleken met andere sales (management) functies liggen de salarissen van een accountmanager over het algemeen lager en worden meer door de markt bepaald dan door de individuele track record van de verkoper. Ook zijn de regionale verschillen minder sterk aanwezig dan bijv. bij een Key Accountmanager, Business Development Manager of sales directeur Duitsland.

Ervaringsniveau
Salaris range
Competitiveness

 

Startende verkoper zonder sales ervaring, maar met relevante Berufsausbildung​

€ 40.000 tot € 50.000 per jaarGemiddeld voor de Duitse markt, wel regionale verschillen

 

Junior verkoper met 3 jaar sales ervaring binnen de branche

 

€ 50.000 tot € 65.000 per jaar in Zuid-Duitsland, € 40.000 tot € 50.000 per jaar buiten Zuid-Duitsland

 

Hoger dan gemiddeld,  regionale verschillen

 

Medior verkoper met 7 jaar sales ervaring binnen de branche

 

€ 60.000 tot € 75.000 per jaar, in Zuid-Duitsland mogelijk hoger

 

Hoger dan gemiddeld,  regionale verschillen

 

Senior verkoper met 10+ jaar sales ervaring binnen de branche

 

€ 70.000 tot € 90.000, in Zuid-Duitsland mogelijk hoger

 

Veel kapers op de kust, salarissen nemen sterk toe

 

Arbeidsvoorwaarden

Het is in Duitsland gebruikelijk om met een variabele component te werken. Deze zit voor Account Managers tussen 20% en maximaal 40% van het totale package. Een hogere percentage is niet aan te bevelen en wordt in de meeste gevallen ook door de kandidaten niet gewaardeerd. In vrijwel alle gevallen is een auto van de zaak gebruikelijk, waarbij ook privé gereden mag worden. Zaken als telefoon, laptop, tablet zijn vanzelfsprekend. Weihnachts- en Urlaubsgeld zijn in Duitsland niet verplicht. Het is gebruikelijk dat verkopers in Duitsland vanuit een home office werken. Mocht dit het geval zijn, dan dient werkgever wel in de kosten hiervan te voorzien.

Een Duitse arbeidscontract naar Duits recht is voor veel kandidaten belangrijk en vaak ook voorwaarde om voor een buitenlands bedrijf te willen werken. Voor een Nederlandse werkgever kent het Duitse arbeidsrecht bijna alleen maar voordelen. Een Duits contract is dus ook wat dat betreft sterk aan te raden en vaak in het voordeel van de Nederlandse werkgever. Het oprichten van een Duitse GmbH is niet strikt noodzakelijk, maar heeft voor de werkgever wel een aantal praktische voordelen.

Recruitment in Duitsland

Voor het recruitment van een verkoper / Account Manager in Duitsland is het belangrijk om vooral de business case op orde te hebben en als toekomstige werkgever goed in staat te zijn om de ambities van het bedrijf, marketing- en sales doelstellingen helder en duidelijk uit te leggen. Account Manager zijn vaak ervaren specialisten binnen een branche, die precies weten wat hun klanten willen en op welke manier deze klanten bewerkt en overtuigd moeten worden. Het is dus zaak voor het Nederlands bedrijf om goed beslagen ten ijs te komen en de nieuwe medewerker met inhoudelijke argumenten te overtuigen en te enthousiasmeren. De beste samenwerkingen tussen verkoper en werkgever is een partnership, waarbij het bedrijf optimaal gebruikt maakt van de kennis, kunde en ervaring van de Duitse medewerker.

Wij gaan regelmatig in opdracht van klanten op zoek naar Account Managers in Duitsland. Onze business cases geven een goed beeld van de opdracht van onze klant, vraagstelling, onze aanpak en natuurlijk ook de resultaten van onze advieswerkzaamheden.

Contact opnemen met de Duitse recruitment-specialist?

Ben je op zoek naar een top-verkoper in Duitsland? Wil je graag advies over zaken als salaris, wervingskanalen of verwachting van de Duitse kandidaat? Neem dan contact op met dé expert op het gebied van recruitment van Duitse verkopers! (Tel. 030 252 6640, gatewaytogermany.nl)