Wat verdient een Sales Manager in Duitsland?

In onze gesprekken met Nederlandse bedrijven gaat het vaak om het werven van sales managers in Duitsland. Informatie ten aanzien van inhoud van de functie, commerciële doelstelling, klanten, toepassingen en markten is vaak al bekend en kan makkelijk verwerkt worden in het zoekprofiel.
Waar het aan schort is informatie over het te verwachten salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit zorgt in veel gevallen voor interne discussies en onzekerheid, vooral omdat op internet vrijwel geen objectieve en dus bruikbare informatie beschikbaar is. Daarom lijkt het ons handig om vanuit onze praktische ervaring met recruitment in Duitsland een beetje licht in de duisternis te brengen.
Dit doen we in de vorm van een reeks artikelen die de verschillende sales functies binnen een organisatie belichten:

  • Account Manager / Verkoper / Vertegenwoordiger / Sales Rep
  • Sales Manager
  • Key Accountmanager
  • Business Development Manager
  • Sales Director / Country Manager Germany / Geschäftsführer

We beginnen met de functie “Sales Manager Duitsland” omdat dit vaak het vertrekpunt is voor Nederlandse bedrijven, die met een eerste medewerker starten in Duitsland.

Functie inhoud & Duits-Nederlandse verschillen

Nederlanders hechten weinig waarde aan titels, Duitsers wel. Dit betekent dat het verlenen van titels in Duitsland aan veel meer regels en gebruiken is gekoppeld dan in Nederland. In Nederland is Sales Manager een verzamelbegrip voor nagenoeg iedereen die in sales werkt en regelmatig zaken aan het “managen” is.

In Duitsland is een Sales Manager een aanduiding van een specifieke functie binnen de commerciële organisatie. De Sales Manager staat boven de Accountmanager en rapporteert aan de Sales Director of Geschäftsführer. De Sales Manager in Duitsland heeft niet per sé direct reports / Personalverantwortung. De Sales Manager in Duitsland is vaak een belangrijke commerciële functie binnen kleinere en middelgrote Duitse bedrijven. Binnen het grootbedrijf is dit een minder gebruikelijke functieaanduiding.

Verder kan de functie goed afgebakend worden door wat een Sales Manager in Duitsland níet doet. Hij is geen lid van de directie. Hij werkt niet uitsluitend met key accounts / major accounts / Großkunden. Hij is ook niet iemand die normaliter een business from scratch opstart. Hij is wel iemand die vanuit een redelijk breed takenpakket een bestaande business verder wil laten groeien. Dit door de andere verkopers in Duitsland aan te sturen, klanten te werven en aan het bedrijf te binden en in samenspraak met de Duitse of Nederlandse directie advies op het gebied van commerciële strategie voor de Duitse markt te geven.

Salarisniveau

In Duitsland is Sales Manager een brede functie en bestaat in veel verschillende branches. Juist de branche is de meest belangrijke indicator voor de hoogte van het salaris. Als uitgangspunt geldt daarbij:

  • Hoe meer inkoopkracht bij weinig klanten, hoe hoger de salarissen (bijv. verkoop aan klanten binnen de automotive, FMCG, lifestyle, fashion)
  • Hoe meer gefragmenteerd de klanten, hoe lager de salarissen (algemene industrie, machinebouw, toelevering, kleinschalige retail)

 

Klantenstructuur in Duitsland


Salaris range


Competitiveness


Geconcentreerde markt
(relatief weinig maar grote klanten)
€ 80.000 tot € 120.000 per jaar (inclusief bonus)Hoog tot zeer hoog
Gefragmenteerde markt (relatief veel maar kleine klanten)€ 60.000 tot € 90.000 per jaar (inclusief bonus)Minder hoog

 

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op onze salarisverwachting voor een ervaren Sales Manager met 5+ jaar branche-ervaring en een actief klantennetwerk.

Naast de verschillen in salaris is het belangrijk om te weten dat vooral de eerste groep in een extreem comfortabele positie verkeerd. Ze zijn een gewild headhunting-object en hebben vrijwel altijd meerdere aanbiedingen van nieuwe werkgevers liggen. Hier is het dus zaak om een aantrekkelijk en helder aanbod neer te zetten. Onderhandelen is natuurlijk altijd mogelijk, maar zeker niet altijd aan te bevelen.

Arbeidsvoorwaarden

Het is in Duitsland gebruikelijk om met een variabele salaris component te werken. Deze zit tussen de 10% en maximaal 30% van het totale package. Een hogere percentage is niet aan te bevelen en wordt in de meeste gevallen ook door de kandidaten niet gewaardeerd. In vrijwel alle gevallen is een auto van de zaak gebruikelijk, waarbij ook privé gereden mag worden. Zaken als telefoon, laptop, tablet zijn vanzelfsprekend.

Recruitment in Duitsland

Voor het recruitment van een Sales Manager in Duitsland is het belangrijk om een aanbod neer te zetten dat inspeelt op hetgeen de Duitse kandidaat belangrijk vindt. Dus een professionele benadering, een overtuigend verhaal waaruit een goede voorbereiding blijkt en een passend contractvoorstel, uiteraard naar Duits recht. In het contractvoorstel dient rekening te worden gehouden met de salarisverwachting van de kandidaat, waarbij het niet gebruikelijk is om nog verder te onderhandelen. De kandidaat gaat dus “ja” of “nee” zeggen tegen het aanbod, dus geen uitgebreid onderhandelingstraject zoals dat in Nederland vaak gebruikelijk is.

Ben je op zoek naar passende kandidaten als Sales Manager Duitsland? Neem dan snel contact op met de “recruitment-in-Duitsland” specialisten van Gateway to Germany! (tel. 030 2526640)