De spannende eerste maanden met de nieuwe Duitse medewerker

Ik krijg de laatste tijd vaker de vraag, wat te verwachten op het moment dat de nieuwe medewerker in Duitsland is gevonden en het contract heeft getekend. En die vraag is natuurlijk volledig terecht omdat ik in mijn blog’s vanuit een zekere beroepsdeformatie (😊) vaker schrijf over het recruitment-traject en niet over wat daarna gebeurd. En juist dat is natuurlijk voor iedere ondernemer interessant om te weten.

Samenwerken met een Duitser, communiceren met een Duitse werknemer, plannen opstellen, begeleiden, ondersteunen, er een succes van het avontuur Duitsland maken. En dat voor de achtergrond van culturele verschillen tussen Nederland en Duitsland. Kortom: een leerzame periode voor vrijwel al onze klanten en ondernemers met groeiplannen voor de Duitse markt.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een Duitse vestiging van Gateway in Düsseldorf opgestart. Compleet met het recruitment van twee nieuwe medewerkers, selectie, contractonderhandeling, inwerken en begeleiden. Dat is toen een enorm leerzame ervaring geweest en inmiddels kan ik gerust stellen dat zij ons als bedrijf nóg beter hebben gemaakt. We hebben leuke collega’s, heel veel kennis en ervaring, maar ook en vooral een bredere mindset gewonnen.

Om een wat breder beeld te krijgen heb ik ook even geïnformeerd, hoe een aantal van onze klanten de eerste 12 maanden met hun medewerker hebben ervaren. Hieruit blijkt dat de ervaringen toch aardig met elkaar overeenkomen. Het begint in elk geval altijd op een roze wolk. Tenslotte hebben wij samen met de klant een intensief traject afgelegd om Mr./Mrs. Right in Duitsland te vinden. Na heel wat gesprekken is de top-kandidaat gevonden en de arbeidsovereenkomst getekend. Vol enthousiasme gaat men aan de slag.

Wat daarna volgt is vaak een intensieve inwerkperiode op het Nederlandse hoofdkantoor. Hierbij zijn vaak meerdere mensen vanuit sales, binnendienst, marketing en directie betrokken. Een eerste inhoudelijke kennismaking met de nieuwe Duitse verkoper en meteen ook de eerste interculturele hobbels. Pffff…. wat een vragen heeft die nieuwe medewerker allemaal! Wil alles weten van het product en de techniek. En borrelen naar werktijd is blijkbaar een concept dat we nog eens goed aan hem/haar moeten uitleggen.

Daarna is de tijd gekomen voor de nieuwe Duitse medewerker om zelfstandig de eerste stappen te zetten in Duitsland. Veel bellen, veel reizen, veel afspraken en regelmatig contact met de collega’s in Nederland. Alle stappen worden besproken en voor vrijwel alles heeft de medewerker goedkeuring van zijn leidinggevende nodig. Niet dat de Nederlandse organisatie dat eist. Zit gewoon in het beestje. Zekerheid voor alles. Met verloop van tijd zal dit overigens wel minder worden.

En juist op het moment dat de pfff-momenten het gevoelde maximum hebben bereikt en er nog steeds geen omzet binnenkomt gebeurd het dan: de eerste order! En meteen wel eentje van formaat! Dat smaakt naar meer en vanaf dat punt begint een genormaliseerde business ontwikkeling in Duitsland. Partijen zijn aan elkaar gewend, weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. (Growing) Business as usual in Duitsland dus.

In mijn onderzoekje valt op dat de verhalen op de belangrijkste punten met elkaar overeenkomen. De honeymoon-fase in het begin, daarna de vermoeidheid en soms zelfs crisis en twijfels. Maar daarna het eerste succesje en later de grotere en (hopelijk) frequente zakelijke successen. Doet mij een beetje denken aan de cultural adaptation cycle, die beschrijft in welke gevoelswerelden bijv. een expat in een nieuw land terechtkomt. (voor de echte nerds hier nog wat verdergaande info over deze cyclus: https://internationaloffice.berkeley.edu/cultural_adjustment)

Samengevat: succes op de Duitse markt begint uiteraard met het werven van de juiste medewerker. Maar de resterende 80% op weg naar succes behaal je door uitgebreid inwerken, goed begeleiden, stoïcijns volhouden en vertrouwen te blijven hebben in de door jou gekozen persoon én strategische route!

GESCHREVEN DOOR: Enrico Kretschmar, Directeur Gateway to Germany BV, 10.04.18