Webs

Country Manager
Webs is een Elite HubSpot Consultancy Partner en heeft zich het optimaliseren van commerciële processen bij klanten ten doel gesteld. HubSpot is een innovatieve en gebruiksvriendelijke CRM-software voor de samenwerking tussen verschillende afdelingen van bedrijven, zoals sales, marketing en service. Vanuit de twee vestigingen van Webs in Amsterdam en Eindhoven werken ca. 40 medewerkers en dit aantal groeit snel.

Vraagstelling

In Duitsland ziet Webs veel potentie, omdat het bedrijf zich ten opzichte van een groot deel van Duitse HubSpot Partners onderscheidt. Daarnaast heeft Webs vanuit Nederland de eerste projecten in Duitsland al succesvol afgerond. Klanten krijgen bij Webs een allround-package aangeboden. De focus ligt daarbij volledig op HubSpot: men helpt de klanten een strategie te bepalen, deze te implementeren en ook te tweaken na implementatie.

Gelet op de grote potentie voor Webs was het aan Gateway to Germany de taak om een Country Manager, de eerste medewerker in Duitsland, te vinden die de visie en de ambities van het bedrijf over de grens weet uit te dragen. Daarnaast wordt er van deze kandidaat gevraagd om een ‘go-to-marketstrategie’ te ontwikkelen en deze uit te rollen. Bovendien is deze persoon verantwoordelijk voor het opbouwen van de Duitse entiteit. Om o.a. deze redenen was Webs op zoek naar een echte leider die niet alleen het gezicht van Webs in Duitsland zou zijn, maar eveneens integraal een team kan opbouwen en de eigen medewerkers kan laten ontwikkelen. In het kader van deze ontwikkelingen vroeg Webs Gateway to Germany eveneens te ondersteunen bij de oprichting van een Duitse GmbH en bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst.

Aanpak

Na intakegesprekken met Webs, waarin veel inhoudelijke aspecten en achtergrondinformatie over het bedrijf en de functie werden gedeeld, hebben wij een functieprofiel opgesteld dat in de zoektocht naar de jusite kandidaat als leidraad fungeerde. Het was van groot belang dat de kandidaat bij de bedrijfscultuur van Webs zou passen. De kandidaat moest assertief en vindingrijk van aard zijn gelet op de leiderschapskwaliteiten waar in deze positie veelvuldig aanspraak op gemaakt zou worden. Om tot de juiste kandidaat met de juiste competenties en ervaringen te komen, gaf Webs aan dat de woonplaats van de toekomstig Country Manager van minder groot belang was. Het ging ten slotte om de juiste match.

Resultaat

In totaal werden er meer dan 100 kandidaten in de softwarebranche benaderd. Vervolgens werden er tientallen interviews gevoerd. Bij de selectie werd er specifiek gekeken naar de combinatie tussen relevante werkervaring, affiniteit met de branche en de juiste persoonlijkheid. Uiteindelijk hebben wij een gemotiveerde, jonge professional gevonden die in een eerder dienstverband heeft laten zien dat hij een ‘go-to-marketstrategie’ kan implementeren. Bovendien heeft deze kandidaat ruime ervaring als leidinggevende en past hij zowel qua karakter als qua mentaliteit in de rol van Country Manager voor Webs.