Gateway to Germany klanten recruitment

Talpa

E-Commerce Manager / Partner Account Manager
Naast een groot internationaal multimediabedrijf is Talpa Network ook een exploitant van gerenommeerde e-commerce platforms zoals VakantieVeilingen en SlajeSlag. Door middel van een uniek veiling model en het concept dynamic pricing biedt Talpa sinds 2004 zijn klanten de mogelijkheid om naar de beste acties en leukste uitjes mee te dingen. Jaarlijks verwelkomt het bedrijf tientallen miljoenen bezoekers op de platforms en worden circa 2,5 miljoen bieders tot winnaar gekroond. Met dit concept is Talpa naast Nederland ook in België en in Duitsland actief.

Vraagstelling

Het succes van het platform in Nederland en België was voor Talpa reden genoeg, om het platform ook in Duitsland onder het label Aladoo te lanceren en in eerste instantie vanuit Nederland en België te managen. Om de lancering van het platform echter te concretiseren en verder toe te spitsen op de Duitse markt, werd al snel besloten om een Duits team op poten te zetten, in beginsel bestaande uit een E-Commerce Manager en twee Partner Account Managers. De E-Commerce Manager zou zich met name gaan richten op de ontwikkeling van het label Aladoo en het actief genereren van naamsbekendheid voor het platform door middel van marketing campagnes in Duitsland. De Partner Account Managers zouden zich voornamelijk gaan bezig houden met het vinden van nieuwe partners voor Talpa binnen het vrijetijdssegment. Op die manier zou er op de platforms een veelzijdiger en attractiever aanbod voor potentiële Duitse klanten ontstaan. Om deze twee posities in te vullen en daarmee de eerste Duitse medewerkers voor het bedrijf te vinden, heeft Talpa Gateway to Germany ingeschakeld. Daarnaast vroeg Talpa ondersteuning met het opstellen van de arbeidsovereenkomsten naar Duits recht.

Aanpak

Alvorens de tweeledige search werd gestart, vond er een uitvoerig intake gesprek met Talpa plaats. Tijdens dit gesprek werden alle ins en outs van beide posities besproken. Hierbij was het belangrijk om de focus van beide functieprofielen vast te stellen. Voor de e-commerce positie zochten we iemand die zowel ervaring in webshopbeheer en -opbouw, als ook in online marketing tools en campagnes kon aantonen. Deze persoon moest bovendien in staat zijn om de interculturele brug te slaan en het van oorsprong Nederlandse platform naar ‘Duitse standaard’ in te richten. Met betrekking tot de partner account management positie dienden de kandidaten directe affiniteit met de vakantie- en vrijetijdsbranche te hebben. Daarnaast was een commerciële mindset en ervaring in B2B koude acquisitie een absolute must.  De zoektocht naar de juiste kandidaten werd via XING en LinkedIn breed uitgezet en uiteindelijk werden er meer dan 300 kandidaten benaderd.

Resultaat

Na het voeren van tientallen gesprekken voor beide posities werden uiteindelijk de meest geschikte kandidaten voorgesteld. Talpa besloot na een eerste gespreksronde voor de e-commerce positie met één kandidate verder te gaan, die zowel qua achtergrond als qua persoonlijkheid goed in het profiel paste. Voor de partner account management positie vonden verschillende gespreksrondes plaats. Uiteindelijk koos men voor twee kandidaten, die over de juiste skills en drive beschikken om de nieuwe partners in Duitsland te vinden voor Talpa. Juist door het feit dat beide Partner Account Managers een andere achtergrond hebben, vullen ze elkaar qua kennis en ervaring goed aan. Op die manier werden alle posities naar tevredenheid ingevuld.