Het businessmodel van Lifehammer en de beoogde uitbreiding naar Duitsland vragen meer dan recruitment alleen. In eerste instantie is dit namelijk een tamelijk complex strategisch vraagstuk. Reden hiervoor is de structuur van de Duitse markt en de Duitse automobielketen. Exclusieve verkoop via de importeur – zoals in Nederland gebruikelijk – zal niet voldoende zijn om een marktpositie te verkrijgen. Om de business in Duitsland op te zetten zijn verschillende invalshoeken mogelijk:
- Verkoop via de OEM, waarbij specifiek de weg via de “OEM-accessoires” interessant lijkt.
- Verkoop via de OEM, waarbij ook het after-market kanaal een mogelijkheid is.
- Verkoop via de importeur van een niet-Duits merk om tot een slow-but-steady introductie te komen.
- Verkoop via grotere dealerbedrijven om de markt bottom-up te bewerken.
- Verkoop via grotere, landelijke onderdelenketens.
Uiteindelijk hebben wij samen met Lifehammer gekozen voor een meersporenbeleid en daarop aansluitend het werven van een generalistisch sales profiel met brede ervaring binnen de gehele automotive industrie.
Ook hier hebben wij de Duitse platform Xing gebruikt om breed naar kandidaten te zoeken. We zijn op zoek gegaan naar een pionier die de drive heeft om een product volledig nieuw op de Duitse markt te lanceren. Het netwerk van de kandidaten was belangrijk maar persoonlijkheid en ondernemerschap speelde ook een essentiële rol.