Alpine Hearing Protection

Country Manager
Alpine Hearing Protection ontwerpt en produceert oordoppen voor zowel privégebruik als ook professionele doeleinden. Alpine heeft speciale oordoppen voor verschillende toepassingen zoals motorrijden, slapen, feesten, watersport of reizen. Allemaal met het doel het gehoor voor gehoorschade te beschermen terwijl je nog steeds kan genieten van het geluid of bijvoorbeeld van de sport. Het bedrijf ontwerpt oordoppen die precies passen bij het doel. Oordoppen voor motorrijders zijn anders vormgegeven dan de oordoppen voor mensen met slaapproblemen.

Vraagstelling

Alpine verkoopt de producten al in meer dan 65 landen, vooral online of in speciaalzaken zoals in muziek- of sportwinkels. In Nederland zijn Alpine producten naast de andere kanalen ook bij de drogist verkrijgbaar. Op de Duitse markt zijn deze verkoopkanalen aanwezig, maar beperkt. Vooral het drogisterijkanaal ontbreekt en dat is een gemis voor Alpine. Het omzetpotentieel binnen de “Drogeriemarkt” is namelijk enorm, enkele spelers domineren de markt en concurrenten zijn er alleen in het low quality segment. Toen Alpine Gateway to Germany benaderde, had het bedrijf nog geen eigen medewerkers in Duitsland. Tegelijkertijd was men op zoek naar iemand met een sterk sales profiel, jarenlange ervaring met drogisterijketens en de verkoop van FMCG-producten.

 

Aanpak

Na de intake met Alpine, waarin wij een goed beeld van het bedrijf, de producten maar ook de bedrijfscultuur gekregen hebben, zijn de consultants van Gateway aan de slag gegaan om de juiste kandidaat te vinden. Wij hebben Xing en LinkedIn gebruikt om zelf kandidaten te benaderen. Parallel hebben we ook nog een advertentie online gezet.

Voor Alpine was het erg belangrijk dat de persoon over een degelijk netwerk beschikt, kennis en ervaring heeft met het plaatsen van nieuwe producten binnen het drogisterijkanaal. De perfecte kandidaat moet kunnen aantonen dat hij/zij in het verleden succesvol voor andere brands producten ‘gelistet’ heeft. Het liefst deed de persoon ervaring in een vergelijkbare productgroep op.

 

Resultaat

In totaal werden ca. 200 kandidaten door Gateway benaderd en dat geeft al aan dat het een intensieve en op sommige punten complexe zoektocht was. Vaak was het inhoudelijk een match, maar paste de persoon niet bij de bedrijfscultuur van Alpine. Soms was het een goede persoonlijke match, maar was de kennis of het netwerk niet voldoende aanwezig.

 

Uiteindelijk hebben we een senior sales manager gevonden, die bij een vergelijkbaar bedrijf in Duitsland werkzaam was. Deze kandidaat was in het verleden voor verschillende marktintroducties verantwoordelijk en beschikt over een uitgebreid netwerk in de drogisterijwereld.  De persoon in kwestie had persoonlijke interesse in de producten van Alpine, omdat hij zelf een enthousiaste musicus is en ook veel zin had in de uitdaging om als eerste medewerker van Alpine Business Development te doen. Verder was er ook op persoonlijk gebied een goede match met de medewerkers van Alpine. Al na drie maanden heeft de samenwerking geresulteerd in eerste concrete resultaten: Alpine heeft een ‘listing’ verkregen bij één van de grootste drogisterijketens van Duitsland!