Software, Data & Analytics

Nederlandse ICT- en softwarebedrijven hebben een sterke reputatie als het gaat om innovatie en het internationaal verkopen van hun producten. Daarbij speelt Duitsland als afzetmarkt een belangrijke rol. Maar hoe kom je bij klanten in Duitsland binnen en hoe overtuig je hen van je kwaliteiten? Gateway to Germany beschikt over veel ervaring in het begeleiden en adviseren van Nederlandse ICT- en softwarebedrijven bij het opzetten van business in Duitsland. Het werven van Duits personeel/recruitment van sales professionals in Duitsland behoort daarbij tot de kerncompetenties.

Market Insights

De markt rondom het verzamelen, verwerken, analyseren en presenteren van data is sterk groeiende. In Duitsland – met zijn eerder traditionele industriestructuur en industrieel denken – wordt dit vaak aangeduid als Industrie 4.0.

Duitsland beschikt met SAP over één van de grootste softwarebedrijven ter wereld, maar de ruggengraat van de Duitse ICT branche vormt de middenstand. Meer dan 90 procent van de ICT bedrijven in Duitsland heeft minder dan 50 werknemers. Daarbij is de markt zeer regionaal gestructureerd met een beperkt aanbod, hetzij qua diensten, hetzij qua marktdekking. Dit segment is bezig met een inhaalslag op ICT gebied. Dit biedt interessante kansen voor Nederlandse bedrijven.

Wel moeten Nederlandse bedrijven rekening houden met het feit dat de Duitse markt, naast gedifferentieerd en omvangrijk, ook onoverzichtelijk, gefragmenteerd en niet altijd even toegankelijk kan zijn. Daarbij is een duidelijk verschil zichtbaar tussen bedrijven die leveren aan de traditionele industrieën (zoals de machinebouw of automotive) en bedrijven binnen de start-up clusters in Berlijn, München en Düsseldorf. De eerstgenoemde groep is in mentaliteit en mindset eerder vergelijkbaar met een traditioneel bedrijf. De laatstgenoemde groep is vergelijkbaar met start-up’s in Silicon Valley, Londen of Amsterdam. Gezien de diversiteit binnen deze marktgroep is het lastig om een ‘one fits all’ aanpak te bedenken.

In alle gevallen geldt echter dat het verkleinen van de afstand naar de Duitse markt essentieel is om het vertrouwen van de klant te winnen. Duitse klanten vragen om een Duits gezicht dat dit vertrouwen kan genereren. Daarom zijn er maar weinig voorbeelden van Nederlandse bedrijven die de Duitse markt vanuit Nederland succesvol bewerken. Het kunnen beschikken over een eigen organisatie met sales professionals in Duitsland is de meest directe weg tot een succesvolle bewerking van de Duitse markt.

Onze toegevoegde waarde

Op basis van onze ervaring binnen de Duitse ICT- en softwarebranche kennen wij de succesfactoren en weten wij waar de valkuilen liggen. Samen ontwikkelen wij een strategisch plan, dat tot succes gaat leiden.
Onze toegevoegde waarde

Strategie & Advies

Op basis van onze ervaring binnen de Duitse ICT- en softwarebranche kennen wij de succesfactoren en weten wij waar de valkuilen liggen. Samen ontwikkelen wij een strategisch plan, dat tot succes gaat leiden.

Onze toegevoegde waarde

Recruitment Duitsland

Zakelijk succes in Duitsland begint bij het werven van de juiste Duitse ICT-professionals: in sales of in een managementfunctie. Wij ontzorgen bij recruitment van personeel in Duitsland!

Voor Nederlandse ICT- en softwarebedrijven bieden wij de volgende recruitment diensten specifiek voor Duitsland en de Duitse markt aan:

  • Recruitment Sales Manager Duitsland of Business Development Manager Duitsland (voor een intensieve marktbewerking op landelijk niveau)
  • Recruitment Country Manager Duitsland / directeur Duitsland (voor het strategisch opzetten van een Duitse organisatie / GmbH en een dedicated sales team in Duitsland)

Wilt u ook méér bereiken op de Duitse markt?

Testimonials

Stabiplan Logo Industrie & Machinebouw
"De prettige samenwerking met Gateway begon met het volgen van een workshop over Do’s en Don’ts voor Nederlanders die willen starten in Duitsland. Vervolgens hebben ze ons geholpen bij het vinden van onze eerste Duitse medewerker. Minstens zo belangrijk: ze fungeren als een altijd behulpzame vraagbaak die meedenkt bij vervolgstappen."

Edwin Schalk, Directeur

Naris Logo Software, Data & Analytics
“Wij werken nu bijna een jaar samen en heel gestaag groeit het aantal klanten in Duitsland. Er was eigenlijk geen sprake van een aanlooptijd. Het voelde direct goed. De bedoeling is om volgend jaar ons team in Duitsland met 2 of 3 personen uit te breiden.”

Erik van Marle, Directeur

Business Cases

Wij hebben reeds veel Nederlandse bedrijven in de ICT & software-branche begeleid en geadviseerd op weg naar betere resultaten in Duitsland. Hieronder een selectie van klanten en projecten, die samen met ons de Duitse business succesvol hebben uitgebreid.