Retail

Retail

Market Insights

Een succesvolle marktentree in de Duitse detailhandel is voor veel buitenlandse aanbieders uitermate lastig. De meest gemaakte fout is met de bestaande overtuigingen en de Nederlandse consument in het achterhoofd van dezelfde marktwerking uit te gaan. De concurrentie, zowel op prijs als aanbod wordt onderschat en de producten zijn niet afgestemd op de Duitse behoeftes. Succes in Duitsland vergt veel geduld, de juiste strategie, een heleboel lokale kennis en vaak een behoorlijke investering.

Voor het opzetten van een eigen retailketen of het werken met franchiseconcepten gelden de locatie en de juiste en tijdige personele invulling als kritieke succesfactoren. Met name de personele invulling is belangrijk, omdat deze in staat moet zijn het Nederlandse concept naar de Duitse consument te vertalen, waarbij de authenticiteit van het oorspronkelijke retailconcept gewaarborgd moet blijven. De praktijk blijkt op dit punt vaak weerbarstiger dan vooraf gedacht.

Ondanks de nodige marktbarrières is en blijft de Duitse consumentenmarkt de grootste van Europa en zijn er goede mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven om zich hierop succesvol te profileren. De Duitse consument is zonder twijfel ontvankelijk voor productaanbod uit het buitenland, maar daarmee is Duitsland nog lang geen testmarkt. Nieuwe concepten, producten of merken vergen tijd om acceptatie te vinden bij zowel het Duitse publiek, alsook de inkopende tussenhandel. Een goede voorbereiding en het maken van afgewogen keuzes is uiteindelijk essentieel.

Expertise

Specifiek voor de retail bieden wij de volgende services:
  • Strategisch advies
  • Recruitment van Duits personeel (Directeur Duitsland, Country Manager Duitsland, Sales Manager, Expansiemanager, Retail Manager, Area Manager, Store Management)

Referenties

Wij hebben reeds veel Nederlandse retail bedrijven begeleid en geadviseerd op weg naar betere resultaten in Duitsland. Hieronder een selectie van onze klanten en referenties.