Nederland is traditioneel een van de belangrijkste leveranciers van bewerkt en onbewerkt voedsel voor de Duitse markt. Naast tomaten en komkommers worden steeds vaker producten met een hogere klant- en retailwaarde in Duitsland verkocht. Voorgesneden, koelvers, single proportioned of met innovatieve packaging concepten. Maar hoe kom je bij Duitse retailers binnen en hoe overtuig je hen van je producten? Gateway to Germany beschikt over veel ervaring in het begeleiden en adviseren van Nederlandse food-specialisten bij het opzetten van business in Duitsland. Het werven van Duits personeel/recruitment van verkopers in Duitsland behoort daarbij tot de kerncompetenties.









Market Insights Duitsland
De Duitse supermarktketens lijken op het eerste gezicht erg op hun Nederlandse counterparts. Grote marktbepalende spelers met landelijke dekking in de retail. Een sterke focus op discount. Veel marktmacht, veel vestigingen en een sterke focus op inkoop. Maar ook weinig groei, weinig marge en relatief weinig vernieuwing binnen de muren van het concern. Buiten deze muren zijn echter wel nieuwe initiatieven en innovaties zichtbaar. Afhaalconcepten, biologische supermarkten, landwinkels met streekproducten en bezorgdiensten voor boodschappen.
Daarnaast is ook binnen de traditionele supermarkt een verschuiving aan de gang. Meer convenience, kleinere porties, minder verpakte producten en meer variatie. Juist deze trends bieden kansen voor Nederlandse leveranciers, die vaak al passende concepten voor de Nederlandse thuismarkt ontwikkeld hebben. Maar de Duitse markt is niet de Nederlandse markt en de verschillen zijn niet te onderschatten. Verwachtingen en behoeftes van consumenten zijn anders en de benadering van de inkooporganisatie vergt een volledig eigen aanpak. Juist dit gegeven maakt dat het noodzakelijk is om een aanbod neer te zetten dat past bij de commerciële eisen van de inkoper, de inhoudelijke wensen van de consument en de financiële voorwaarden van de leverancier.
In het verleden hebben wij van dichtbij gezien hoe belangrijk het voor de Nederlandse leverancier is om vakinhoudelijke kennis omtrent de Duitse markt binnen te halen alvorens grootschalig te starten in Duitsland. Bijvoorbeeld in de vorm van een Sales Manager Duitsland met (heel belangrijk!) bestaande ingangen binnen de Duitse retail. Op die manier is de marktentree strategisch te plannen met marktinformatie uit eerste hand en van een échte expert op dat gebied.
Onze toegevoegde waarde
Strategie & Advies
Recruitment Duitsland
Voor Nederlandse food-bedrijven bieden wij de volgende recruitment diensten specifiek voor Duitsland en de Duitse markt aan:
- Recruitment Sales Manager Duitsland (voor een wat bredere marktbewerking)
- Recruitment Business Development Manager Duitsland (voor een wat bredere marktbewerking of de opstart van de business ‘from scratch’)
- Recruitment Key Account Manager Duitsland (voor een hele specifieke benadering van top-5 retailers of food service bedrijven)
- Recruitment Country Manager Duitsland / directeur Duitsland (voor het strategisch opzetten van eigen activiteiten en een dedicated sales team in Duitsland)
Wilt u ook méér bereiken op de Duitse markt?
Testimonials
