Food & Beverage

Nederland is traditioneel een van de belangrijkste leveranciers van bewerkt en onbewerkt voedsel voor de Duitse markt. Naast tomaten en komkommers worden steeds vaker producten met een hogere klant- en retailwaarde in Duitsland verkocht. Voorgesneden, koelvers, single proportioned of met innovatieve packaging concepten. Maar hoe kom je bij Duitse retailers binnen en hoe overtuig je hen van je producten? Gateway to Germany beschikt over veel ervaring in het begeleiden en adviseren van Nederlandse food-specialisten bij het opzetten van business in Duitsland. Het werven van Duits personeel/recruitment van verkopers in Duitsland behoort daarbij tot de kerncompetenties.

Market Insights Duitsland

De Duitse supermarktketens lijken op het eerste gezicht erg op hun Nederlandse counterparts. Grote marktbepalende spelers met landelijke dekking in de retail. Een sterke focus op discount. Veel marktmacht, veel vestigingen en een sterke focus op inkoop. Maar ook weinig groei, weinig marge en relatief weinig vernieuwing binnen de muren van het concern. Buiten deze muren zijn echter wel nieuwe initiatieven en innovaties zichtbaar. Afhaalconcepten, biologische supermarkten, landwinkels met streekproducten en bezorgdiensten voor boodschappen.

Daarnaast is ook binnen de traditionele supermarkt een verschuiving aan de gang. Meer convenience, kleinere porties, minder verpakte producten en meer variatie. Juist deze trends bieden kansen voor Nederlandse leveranciers, die vaak al passende concepten voor de Nederlandse thuismarkt ontwikkeld hebben. Maar de Duitse markt is niet de Nederlandse markt en de verschillen zijn niet te onderschatten. Verwachtingen en behoeftes van consumenten zijn anders en de benadering van de inkooporganisatie vergt een volledig eigen aanpak. Juist dit gegeven maakt dat het noodzakelijk is om een aanbod neer te zetten dat past bij de commerciële eisen van de inkoper, de inhoudelijke wensen van de consument en de financiële voorwaarden van de leverancier.

In het verleden hebben wij van dichtbij gezien hoe belangrijk het voor de Nederlandse leverancier is om vakinhoudelijke kennis omtrent de Duitse markt binnen te halen alvorens grootschalig te starten in Duitsland. Bijvoorbeeld in de vorm van een Sales Manager Duitsland met (heel belangrijk!) bestaande ingangen binnen de Duitse retail. Op die manier is de marktentree strategisch te plannen met marktinformatie uit eerste hand en van een échte expert op dat gebied.

Onze toegevoegde waarde

Gateway to Germany is de specialist op het gebied van recruitment in Duitsland. Wij ondersteunen Nederlandse bedrijven bij het opzetten en uitbreiden van hun business in Duitsland. Wij beschikken over veel ervaring in het aantrekken van de juiste professionals in Duitsland die voor onze Nederlandse klanten het verschil kunnen maken.
Onze toegevoegde waarde

Strategie & Advies

Door onze ervaring binnen food retail en food service in Duitsland kennen wij de succesfactoren en valkuilen. Samen ontwikkelen wij een strategisch plan, dat tot succes gaat leiden.
Onze toegevoegde waarde

Recruitment Duitsland

Zakelijk succes in Duitsland begint bij het werven van de juiste Duitse sales professionals in Duitsland. Wij ontzorgen bij recruitment van personeel in Duitsland!

Voor Nederlandse food-bedrijven bieden wij de volgende recruitment diensten specifiek voor Duitsland en de Duitse markt aan:

  • Recruitment Sales Manager Duitsland (voor een wat bredere marktbewerking)
  • Recruitment Business Development Manager Duitsland (voor een wat bredere marktbewerking of de opstart van de business ‘from scratch’)
  • Recruitment Key Account Manager Duitsland (voor een hele specifieke benadering van top-5 retailers of food service bedrijven)
  • Recruitment Country Manager Duitsland / directeur Duitsland (voor het strategisch opzetten van eigen activiteiten en een dedicated sales team in Duitsland)

Wilt u ook méér bereiken op de Duitse markt?

Testimonials

Koppert Cress Logo Food & Beverage
"Gateway to Germany heeft ons inmiddels een aantal keren bij gestaan bij het zoeken naar geschikte kandidaten voor vacatures in Duitsland. Wij zijn van mening dat je in elk land beter kan werken met lokale mensen, native speaking, netwerk opgebouwd, kennis van cultuur etc."

Bart Leemans, Director New Business & Large Accounts

Business Cases

Wij hebben reeds veel Nederlandse leveranciers van consumer en lifestyle producten begeleid en geadviseerd op weg naar betere resultaten in Duitsland. Hieronder een selectie van klanten en projecten, die samen met ons de Duitse business succesvol hebben opgestart of uitgebreid.