Industrie & Machinebouw

De Nederlandse industrie en machinebouw is traditioneel sterk verbonden met deze sector over de grens in Duitsland. Vooral de Nederlandse toeleverindustrie beschikt over nauwe banden met Duitse OEM’s (original equipment manufacturer) binnen machinebouw, hightech en de automobielindustrie. Gateway to Germany beschikt over veel ervaring in het begeleiden en adviseren van Nederlandse industrie- en machinebouwbedrijven bij het opzetten van business in Duitsland. Het werven van Duits personeel/recruitment van sales specialisten in Duitsland behoort daarbij tot de kerncompetenties.

Market Insights Duitsland​

Hoewel de Duitse marktindustrie erg divers is, kan desondanks worden gesteld dat commercieel succes in Duitsland vooral te maken heeft met een drietal aspecten: kwaliteit, betrouwbaarheid en nabijheid. Vaak hebben tegenvallende commerciële resultaten in Duitsland niets te maken met het product, toegepaste technologieën of – heel verrassend – de prijsstelling. Het exporterende Nederlandse bedrijf is wat dat betreft vaak competitief vergeleken met Duitse bedrijven en aanbieders.

Uit ervaring van Gateway to Germany blijkt dat tegenvallende successen op de Duitse markt te maken kunnen hebben met onvoldoende kennis. Veelal ontbreekt het aan inzicht in het commerciële proces in Duitsland om van het eerste klantcontact een stabiele klantrelatie te maken.

Voor veel Nederlandse bedrijven zijn de structurele verschillen in dit proces toch verrassend en hebben zij hun eigen organisatie, mindset en verwachtingen onvoldoende hierop aangepast.

Het is daarom belangrijk om te begrijpen hoe Duitse inkooporganisaties binnen de industrie werken. Risico’s worden vermeden en het samenwerken met een nieuwe leverancier is een lange-termijn-project dat vooral gesteld is op het kweken van wederzijds vertrouwen. Hierbij gaat het om twee zaken: vertrouwen in de technologische vaardigheden van de leverancier en vooral ook vertrouwen in de betrouwbaarheid van de persoon en de organisatie als geheel.

Nederlandse industriebedrijven zijn het meest gebaat bij een structurele aanpak van de Duitse markt. De beste resultaten worden over het algemeen bereikt door het samenwerken met een Duitse sales professional. Deze persoon dient aan een aantal eisen te voldoen: hij/zij beschikt over een actief netwerk binnen de branche, kent de inkopers persoonlijk en is in staat om technologie te vertalen naar de behoefte van de klant. Op die manier wordt de marktentree versneld en de kans op succes duidelijk vergroot.

Onze toegevoegde waarde

Gateway to Germany is de specialist op het gebied van recruitment in Duitsland. Wij ondersteunen Nederlandse bedrijven bij het opzetten en uitbreiden van hun business in Duitsland. Wij beschikken over veel ervaring in het aantrekken van de juiste professionals in Duitsland die voor onze Nederlandse klanten het verschil kunnen maken.
Onze toegevoegde waarde

Strategie & Advies

Op basis van onze ervaring binnen de Duitse industrie kennen wij de succesfactoren en weten wij waar de valkuilen liggen. Samen ontwikkelen wij een strategisch plan dat tot succes gaat leiden.

Onze toegevoegde waarde

Recruitment Duitsland

Zakelijk succes in Duitsland begint bij de werving en selectie van de juiste medewerkers. Binnen sales, techniek of in een managementfunctie. Wij ontzorgen bij recruitment van personeel in Duitsland.

Specifiek voor Nederlandse bedrijven binnen industrie, toelevering en machinebouw bieden wij de volgende recruitment diensten voor Duitsland en de Duitse markt aan:

  • Recruitment Account Manager Duitsland (voor een regionale bewerking van de markt, bijvoorbeeld in Nordrhein-Westfalen of Zuid-Duitsland)
  • Recruitment Sales Manager Duitsland of Business Development Manager Duitsland (voor een wat bredere marktbewerking)
  • Recruitment Country Manager Duitsland (voor het strategisch opzetten van grootschaligere activiteiten en een dedicated sales team in Duitsland)

Wilt u ook méér bereiken op de Duitse markt?

Testimonials

Amphitec Logo Industrie & Machinebouw
"Met behulp van Gateway hebben een medewerker kunnen aantrekken welke zich specifiek richt op de Duitstalige markt. Gateway heeft het gehele proces begeleid van opstellen initiële profiel tot en met de aanstelling en verloning. Deze samenwerking verliep bijzonder prettig en professioneel."

Peter Paul du Buisson, Directeur

Goudsmit Magnetics Logo Industrie & Machinebouw
"Wij waren al actief op de Duitse markt maar het zelfstandig sourcen van goede kandidaten kunnen wij niet. Daar was de hulp van Gateway zeer belangrijk. Ook bijzaken om de contracten in orde te krijgen kun je met ze bespreken zodat het ook juridisch voor beide partijen goed klopt."

Guy Mutsaerts, Sales Director

Nedap Logo Industrie & Machinebouw
"De Duitse zakelijke cultuur en werkwijze kunnen soms aanzienlijk verschillen met dat van de Nederlandse en dat geldt ook op recruitment gebied. Door middel van een open, directe en een professionele aanpak weet Gateway hier goed op in te spelen."

Andries Jan Oosterhof, Sales Director

Seacon Logistics Logo
"Hoewel Nederland en Duitsland buurlanden zijn, zijn de omgangsvormen en etiquette toch enorm verschillend. Wanneer hier geen aandacht voor is, is het voor een Nederlandse onderneming nagenoeg niet mogelijk in Duitsland actief te zijn."

Corné Geerts, Directeur

Business Cases

Wij hebben reeds veel Nederlandse bedrijven binnen de industrie, toelevering en machinebouw geadviseerd bij recruitment in Duitsland en begeleid op weg naar betere resultaten. Hieronder een selectie van klanten en projecten, die samen met ons de Duitse business succesvol hebben uitgebreid.

Zakencultuur & marketing

Nederlandse ondernemers lopen Duitse orders mis

Nederlandse ondernemers lopen voor miljoenen aan Duitse orders mis doordat ze Duitse zakelijke gebruiken niet goed begrijpen. Bij het doen van acquisitie benaderen zij de verkeerde personen, hebben ze te weinig geduld en richten ze zich op de verkeerde verkoopargumenten. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een inventarisatie van Gateway to Germany van een groot […]

Read more
Functies & salarissen

Wat verdient een verkoper in Duitsland?

In onze gesprekken met Nederlandse bedrijven gaat het vaak om het werven van Duitse verkopers in Duitsland. Informatie over de inhoud van de functie, commerciële doelen en mogelijke klanten in Duitsland is vaak binnen het bedrijf al bekend. Waar het aan schort is informatie over het te verwachten salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden voor een Duitse […]

Read more
Functies & salarissen

Wat verdient een Key Account Manager in Duitsland?

In onze gesprekken met Nederlandse bedrijven gaat het vaak om het werven van Duits sales personeel en sales functies in Duitsland. Informatie ten aanzien van inhoud van de functie, commerciële doelstelling, klanten, toepassingen en markten is vaak binnen het bedrijf al bekend en kan makkelijk verwerkt worden in het zoekprofiel. Waar het aan schort is […]

Read more
Zakencultuur & marketing

De Nederlandse cowboy op de Duitse markt

Een veel besproken onderwerp zijn de gouden tips voor het succesvol zakendoen in Duitsland, de zogenaamde do’s en don’ts. De do’s gaan de gemiddelde Nederlandse ondernemer goed af: ze spreken de taal, hebben een flexibele instelling en bieden vaak innovatieve producten en oplossingen. Wat betreft de don’ts gaat het de Nederlandse ondernemer wat minder goed […]

Read more
Zakencultuur & marketing

Succesfactoren voor de business in Duitsland

Het zou toch leuk zijn om een keer wetenschappelijk te onderzoeken, wat daadwerkelijk de meest relevante succesfactoren voor business in Duitsland zijn. En welke correlatie de verschillende factoren vertonen met het behaalde resultaat. Dus even geen meningen en ervaringen, maar keiharde data en analyse. Wellicht een leuke uitdaging voor een PhD-onderzoek? Tot we zo’n onderzoek […]

Read more
Zakencultuur & marketing

Top 3 misvattingen over Duitse handelsagenten

Wij komen ze iedere keer weer tegen, de misvattingen en misverstanden over het samenwerken met Duitse Handelsvertreter / handelsagenten. Hier de meest belangrijke op een rijtje. Werken met agenten is een goedkope manier om de Duitse markt te bewerken. Zolang de agent geen omzet realiseert, zijn de kosten inderdaad vrij laag. Punt is alleen dat […]

Read more