Hoewel de Duitse marktsectoren erg divers zijn, kan gesteld worden dat commercieel succes in Duitsland vooral te maken heeft met drie aspecten: betrouwbaarheid, kwaliteit en zekerheid. Gek genoeg spelen toegepaste technologieën of prijsstelling in de meeste branches een ondergeschikte rol.
Duitse klanten doen er alles aan om risico’s te vermijden, daarom is het samenwerken met een nieuwe leverancier een lange-termijn-project dat vooral gericht is op het kweken van wederzijds vertrouwen. Hierbij gaat het om vertrouwen in de productkwaliteit van de leverancier en in de betrouwbaarheid van de persoon of de organisatie als geheel.
Een belangrijk onderdeel binnen de Duitse industrie zijn de inkooporganisaties. Door te begrijpen hoe die organisaties te werk gaan en wie waarvoor verantwoordelijk is, bespaart u tijd. Een gedegen vooronderzoek naar de juiste contactpersoon vergroot de kans op een stabiele en duurzame klantrelatie.
Het blijkt dat Nederlandse industriebedrijven het meest gebaat zijn bij een structurele aanpak van de Duitse markt. De beste resultaten worden over het algemeen bereikt door het samenwerken met een Duitse sales professional. Deze persoon dient aan een aantal eisen te voldoen: hij/zij beschikt over een actief netwerk binnen de branche, staat op goede voet met de inkopers en kan technologie vertalen naar de behoefte van de klant. Op die manier wordt de marktentree versneld en de kans op succes duidelijk vergroot.